• soffi73

Svärmor som inte ger sig

Min svärmor har fran första början tjatat om att hon tycker vi ska ha min m2B systers dotter som brudnäbb, hon är 3,5 ar. Vi har valt att inte ha henne av olika anledingar, bla att vi inte litar pa henne att hon inte kommer springa runt och ställa till trubbel i kyrkan bara. Hon har tyvärr visat sig vara san vid ett flertal tillfällen. Föräldrarna later henne fullständigt styra över dom och dom later henne göra precis vad hon vill. Hon är otroligt mammig och sa fort man tittar pa henne bara far man höra "neeeeeeej.....vill maaaaaammaaa". Varken jag eller min m2b vill ta nagra risker pa den stora dagen att hon skulle ställa till med trubbnel och springa omkring överallt, vi kommer därför bara ha hans dotter pa 10 ar som brudnäbb( 2 mina tva brudtärnor).Svärmor vägrar dock att acceptera detta och talar ständigt om hur " förkrossad" hon och hans syster är över detta(m2b har pratat med sin syster och hon säger att hon är ok med det hela), hon lägger ständigt in kommentarer om att hon " minsann ska köpa en minst lika fin klänning till x ( systerdotter)som Y kommer ha ( m2b dotter)". Och igar när vi fragade om hon kunde vara sa snäll och hämta brudtärne klänningarna som jag lagt undan eftersom vi bor pa annan ort, sa fragar hon" jaha och var är systerdotterns klänning da?". Fast hon VET att vi sagt det temat är slutdiskuterat, var snäll och acceptera ocj respektera vart beslut liksom. Da säger hon "jaha men för mig är det inte slutdiskuterat om det än". Hon gör mig vansinnig snart alltsa. Och min m2B blev riktigt arg pa henne igar ocksa. Men hon fattar ju helt enkelt inte. Nu fasar jag för att vi ska spendera 9 dgr hos henne över pask...för jag vet att det hela kommer komma upp till diskussion igen och jag orkar inte med det bara.Jag kommer explodera!

Jag vet inte längre vad vi ska säga för att fa henne att första. Nan mer som har en svärmor som gar er pa nerverna?

• Svar på tråden Svärmor som inte ger sig
  • Pingst09

Inte svärmor, men svärfar

Dock inte av samma anlednig, men vi har trots allt gått emot honom nu. Få se hur livad stämningen blir när det kommer fram...

Trist att andra ska måsta lägga sig i sånt som de inte har med att göra! Man har lust att säga åt dem "sköt sig själv och skit i andra" ibland.

• Lumo

Jag tycker ni ska stå på er, det är ju er dag och ni bestämmer väl själva vilka brudnäbbar ni ska ha. Vi kommer ha vår dotter som är 5 men däremot räknar vi inte med att sonen, som då kommer vara 20 mån, ska klara av att gå in tillsammans med oss. Ev kommer han bäras av bestman och därefter överlämnas till barnvakter som går ut bakvägen med honom. Är också rädd att han i annat fall kommer springa runt i hela kyrkan.
    Har även syskonbarn på 3 resp 20 mån men det har aldrig varit tal om att de också ska vara näbbar och ingen som tagit illa upp på detta. De ska inte ens följa med sina föräldrar utan stanna hemma hos sin farmor t o m på annan ort.
    Tycker absolut inte det är svärmor som ska bestämma detta till er.

• didis

Nej jag har världens bästa svärmor!!

Jag hade sagt: nu diskuterar inte jag det här mer, vi har bestämt oss för att göra såhär och då blir det såhär. Punkt slut.

Sedan gäller det bara att inte nappa på de krokar hon kommer lägga ut utan bara ignorera henne. Ni har sagt hur ni vill ha det och trots allt har hon inget annat val än att acceptera det. Om hon INTE kan acceptera det så får hon göra valet att inte komma på ert bröllop (och det kan ni gott säga till henne om hon trots allt inte skärper till sig!).

• TinkerBelle

Tänk att det här med alla andra som vill lägga sig i är så svårt! Jag förstår hur du känner dig och är glad att min svärmor håller sig på mattan.

Eftersom det låter på din beskrivning som att ni redan har klart och tydligt sagt nej till svärmor så försök att inte explodera ? svårt jag vet!
    Se till att du och din m2b är överens ? verkar ni redan vara.
    Håll fast vid vad ni redan sagt och påpeka för henne att ni redan har avslutat diskussionerna kring den här frågan med din m2b syster.
    Ge dig inte in i nya diskussioner under påsk.
    Om svärmor envisas och pika dig så kanske du ska tala om för henne att du har kommit för att umgås med familjen, fira påsk och ha trevligt och att hennes omogna beteende bidrar till att sänka stämningen för alla.
    Själklart kan den lilla ha en fin klänning är väl inget fel i det, men hon har ju enligt dig redan visat att hon inte är mogen uppgiften så inget konstigt alls i ert beslut.

Gå inte och oroa dig innan för då blir det bara värre och du kommer explodera.

• Lumo

Usch ja, jag vet precis hur det känns att bli irriterad på sin svärmor. Håller med dig TinkerBelle, det är nog viktigast att vara överns med sin m2b. Om det känns svårt att själv säga till sin svärmor kan det kanske vara lättare att be sin m2b säga något till henne, så inte allt blir helt fel.
    Min svärmor bryr sig inte om något som rör bröllopet, känns ganska trist det med. Hon frågar inte ens, då kanske hon behöver hjälpa till med något...

• Ridtravaren

Jag hade nog hotat med att ställa in hela det offentliga bröllopet, bjudit mina vänner och gift mig i hemlighet. Det är ju faktiskt ERAN dag och ingen annans och ibland måste man ta till drastiska åtgärder. Skickar dig en tanke och hoppas på att hans syster ger sig! TRÖSTKRAM

• johanna anders

Vet hur du har det, min mormor har gått in och i princip bjudit (endast ingifta till och med) släkingar som vi inte vill ha med på vårt bröllop!! Kan folk bara sluta lägga sig i!!

Är din svärmor med och betalar för bröllopet? I så fall kanske hon tycker att hon har rätt att lägga sig i menar jag?

Vi ska ha våra söner 3,5 år och 10 månader som ska gå med oss som näbbar, springer de iväg så får någon släkting helt enkelt fånga upp dem =) Men jag hade nog inte valt att ha någon annans barn som näbb!

Sen kan jag inte låta bli att blanda mig in i att någon som ej är förälder själv lägger sig i andra personers barnuppfostran med att säga att föräldrarna fullständigt låter barnet styra över dem och att barnen är stökiga osv... Bered dig i så fall på en chock när du själv får barn =) Man får helt enkelt ofta ta till både mutor och hot och lära sig att "go with the flow" när barnet är i en trotsperiod.

Sätt svärmor på plats nu =)

• soffi73

ha ha, min m2B sa faktiskt at henne igar att hon far honom att känns som att han hellre hade lagt pengarna pa att aka till Las Vegas och gifta sig där istället för att ständigt ha massa onödiga diskussioner med henne. Samtalet slutade med att hon blev sa sur sa hon la pa luren!

Ridtravaren skrev 2009-03-24 13:08:18 följande:
    Jag hade nog hotat med att ställa in hela det offentliga bröllopet, bjudit mina vänner och gift mig i hemlighet. Det är ju faktiskt ERAN dag och ingen annans och ibland måste man ta till drastiska åtgärder. Skickar dig en tanke och hoppas på att hans syster ger sig! TRÖSTKRAM
  • soffi73

Nu tycker vi iof att bara för att föräldrarna bidrar med pengar sa betyder inte det att dom har rätt att bestämma över saker och ting i planerngen. Da är vi hellre utan deras pengar och det har vi sagt till hans mamma ocksa, men da blir hon sur istället för att vi inte vill ha hennes pengar. Vi kan liksom inte vinna hur vi än gör.

Johanna Anders...jag menade inte att lägga mig i hur andra uppfostrar sina barn, vi skulle heller aldrig drömma om att kritisera hans syster för det,hon gör som hon vill med sina barn, men barnets beteende vid upprepade tillfällen i det förgangna passar helt enkelt inte till det som vi tänkt oss pa VAR dag.

• Piiiip

Försök tänka lugna tankar inför mötet med svärmor i påsk (svårt, jag vet).

Se till att du är harmonisk och lugn och försök tänkt positivt - intala dig att hon förstår ert budskap.

OM hon skulle ta upp detta eller komma med pikar finns det flera strategier. Vad du än gör, behåll ditt lugn, ta ett djupt, lugnande andetag innan du svarar henne.

Alternativ 1 är att fråga "Hur menar du nu?" eller liknande. Så att hon får sitta och förklara sig. Dels ger det dig tid att fila på motargument och lugna ner dig. Dels kan hon säkert uppleva det som pinsamt att behöva sitta och förklara sig och sitt beteende.

Alternativ 2 är att lugnt fråga "Vi har ju redan pratat om detta, så varför vill du skapa en konflikt mellan dig och mig?"

Återigen måste hon försvara sig, och du får tid att sitta still och lyssna.

• jojoånick09

har samma problem med min svärmor men inte i bröllopsämnen..
    förstår inte varför din blivande svärmor skall lägga sig i?
    om ni nu beslutat er så får hon väl respektera det.
    hade min svärmor sagt något åter igen hade jag nog sagt ifrån och sedan sagt att - nu är vi här igen... och sedan åkt hem.
    Det är eran stora dag det är eran planering det är era pengar som går till allt... varför skall man alltid vara så snäll??
    det är kanske i många fall bättre att slå näven i bordet och säga ifrån om det så är påsk eller någon annan högtid.

Svar på tråden Svärmor som inte ger sig