• gotlandsulrika

Äktenskapsförord-nu eller senare

Vi ska ha äktenskapsförord eftersom jag kommer att ärva ganska mycket egendom en gång i tiden. Nu slog tanken mig att vi kanske inte behöver skriva äktenskapsförordet ännu, utan vänta till den dagen jag kommer ärva?

Någon som vet? För och nackdelar med att göra det senare?

• Svar på tråden Äktenskapsförord-nu eller senare
  • Hemlig2009

Mina föräldrar ser till att jag ärver som enskild egendom, då behövs ju inget äktenskapsförord. Det är också ett alternativ. Annars skulle jag nog skriva på en gång så är det gjort.

• Saltakatten

Fördelen att göra det innan bröllopet är ju att ni är sams då. Det finns alltid en risk att ni kanske inte är lika goda vänner om några år...

Om det bara handlar om arv så kan era föräldrar skriva i ett testamente att arvet är enskild egendom och då behövs inget äktenskapsförord precis som Hemlig2009 skriver.

Att skriva ett testamente är oftast enklare än att skriva ett äktenskapsförord med tanke på formalian.

• Bambi76

Vi kommer att skriva vårt innan vi gifter oss men det är mest för att ha det gjort:)

• didis

Äktenskapsförord skall ju användas först vid en skilsmässa och vem vet hur goda vänner ni är då? Bäst alltså att skriva det redan nu.

Sedan är såklart förhoppningen att ni aldrig behöver använda äktenskapsförordet, det är ett utifall-att-dokument.

• anne på grönkulla

Precis, det är som en hemförsäkring. Man tar den nu o hoppas man aldrig behöver den.

Om det bara är ditt arv det ska gälla så kan det lösas med att dina föräldrar istället skriver ett testamente där den blir enskild egendom. Ska ni reglera också annat (t ex göra även hans ev arv till enskild egendom för rättvisans skull) så behöver ni själva skriva ett äktenskaspförord.

• gotlandsulrika

Tack alla för svar! Har inte haft en tanke på att de kan skriva in det i testamentet istället. Låter ju mycket bättre.

• Villemoa

Har någon av er eget företag så kan det ju vara bra att skriva ett äktenskapsförord. OM ni skulle gå skilda vägar i framtiden så är det inte så kul att behöva stå för eventuella skulder företaget kan ha om det inte är ens eget.

• didis

Eller tvingas lösa ut den andre!

Mitt ab är under avveckling, annars hade vi skrivit äktenskapsförord. Hade INTE varit roligt att vid skilsmässa, betala för något som jag själv har byggt upp! En helt annan sak om man båda har jobbat i företaget.

Villemoa skrev 2009-03-27 12:08:47 följande:
    Har någon av er eget företag så kan det ju vara bra att skriva ett äktenskapsförord. OM ni skulle gå skilda vägar i framtiden så är det inte så kul att behöva stå för eventuella skulder företaget kan ha om det inte är ens eget.
  • Villemoa

Sant! Min blivande har eget så vi kommer skriva äktenskapsförord och eftersom vi ändå ska skriva ett så kommer också ev. framtida arv också stå som enskild egendom. Men jag tror inte vi hinner skriva ett innan vi gifter oss för det gör vi om 29 dagar och har massa annat att fixa med så här nu på slutet

didis skrev 2009-03-27 12:11:42 följande:
    Eller tvingas lösa ut den andre! Mitt ab är under avveckling, annars hade vi skrivit äktenskapsförord. Hade INTE varit roligt att vid skilsmässa, betala för något som jag själv har byggt upp! En helt annan sak om man båda har jobbat i företaget.
  • gotlandsulrika

Men det blir väl inte så om man har enskild firma och inget äktenskapsförord?

Då är väl jag själv helt ansvarig även om jag är gift?

• anne på grönkulla

ansvaret under äktenskapet är en sak, hur värdet av en tillgång ska räknas vid en bodelning/skilsmässa är en annan. Prata med en jurist - är alltid mitt råd!

• Hemlig2009

Men det är väl så att vid en ev. bodelning så dras skulderna av emot tillgångarna, sedan delar man det som är kvar. Då får man ju liksom ta del av den andres skulder.

Under äktenskapets gång har man sina egna tillgångar och skulder.

• Red Scarlet

Vi har skrivit äktenskapsförord nu innan bröllopet, sedan blir proceduren tydligen så att vi skickar tillbaka pappret till juristen, som skickar in det till skatteverket el dylikt efter att äktenskapet är registrerat. Så förstod jag det, krångligt menmen..

Men jag tycker också att det är lika bra att göra det innan vigseln, så har ni det avklarat och är överens båda två på vilka villkor ni ingår äktenskapet. :)

• Blina

Det är enklast att skriva äktenskapsförordet innan vigseln. Man kan skriva efteråt ochså, men då måste man tydligen göra någon slags ägodelsinventering och det blir mycket krångligare (iaf var det så förr. Så fixa det innan. Det är bara några rader som behövs (finns på internet) och underskrift. Skickas in till tingsrätten.

• Tooticki

Är det någon som vet hur man ärver om föräldrarna inget skriver? Om våra föräldrar inte skriver testamenten, ärver vi det INTE som enskild egendom då? Vad är motsatsen till enskild egendom?

Sorry TS om jag kapar din tråd!

• anne på grönkulla

Motsatsen till enskild egendom är giftorättsgods - då delas värdet av tillgångar minus skulder lika vid en ev bodelning (pga skilsmässa eller pga dödsfall). Om det inte finns särskilt skrivet som enskild egendom (i testamente eller äktenskapsförord) blir det automatiskt giftorättsgods.

• Tooticki

anne på grönkulla skrev 2009-04-08 22:29:38 följande:

Motsatsen till enskild egendom är giftorättsgods - då delas värdet av tillgångar minus skulder lika vid en ev bodelning (pga skilsmässa eller pga dödsfall). Om det inte finns särskilt skrivet som enskild egendom (i testamente eller äktenskapsförord) blir det automatiskt giftorättsgods.
    Tack!
  • gotlandsulrika

Någon som har någon åsikt om det funkar att köpa härifrån?

Cribbe1234 skrev 2009-04-08 16:37:37 följande:
    Jag köpte mitt äktenskapsförord på nätet, via www.avtalsarkivet.se det var billigt, smidigt och kändes seriöst.Det tar inte långt tid att skriva ett äktenskapsförord, det tar 5 min om din make är bredvid dig och skriver på. Det ska sedan in till tingsrätten för, men all den infon finns med i bruksanvisningen hos företaget jag köpte ifrån.
  • Lakritsbåten

Mina föräldrar har skrivit "enskild egendom" för det jag ska ärva. Känns enklast så.

Svar på tråden Äktenskapsförord-nu eller senare