• konstigabaralillajag

Välkommen eller välkomna??

Tjatar på om min inbjudan, ber om ursäkt för mitt tjat!

Jag ska skriva välkomna att skåla med oss...

Skriver jag välkomna att skåla med oss... när det handlar om ett par dvs TVÅ PERSONER?

Och välkommen när man skriver till EN PERSON??

Eller är det tvärtom?

• Svar på tråden Välkommen eller välkomna??
  • Miss Biii

välkommen är 1 person
    välkomna är fler peroner

• Lady o Lufsen

Välkommen

Skriver du Välkomna så syftar du på fler personer.

Vare sig man som ensam eller par blir bjuden/na så är Välkommen riktad till person

• konstigabaralillajag

Så med andra ord blir det rätt om jag skriver välkommen när jag skickar till ENSAMSTÅENDE

Och när jag skickar till de som är sambo dvs ett par så blir det Välkomna...

Får ändra det i inbjudningarna antar jag :) Men det går lätt!

• konstigabaralillajag

Vad fel det såg ut när jag skrev ensamstående så där...

konstigabaralillajag skrev 2009-03-27 15:12:56 följande:
    Så med andra ord blir det rätt om jag skriver välkommen när jag skickar till ENSAMSTÅENDEOch när jag skickar till de som är sambo dvs ett par så blir det Välkomna...Får ändra det i inbjudningarna antar jag :) Men det går lätt!
  • Lady o Lufsen

Skriver du VÄLKOMMEN så kan du skicka till alla- oavsett om dom är ensamna eller par...det är det som är så bra

• Miss Biii

jag tycker det är mer lämpligt att skriva "Välkommen" till 1 och "Välkomna" till fler

• Lady o Lufsen

...
    Om jag och min man får en inbjudan där det står VÄLKOMMEN så känner ju jag det direkt riktat till mig när jag läser och min man känner det direkt riktat till honom när han läser...ensamma Kajsa känner det riktat till sig...det var så jag tänkte

• Lady o Lufsen

Plus att det blir merarbete att sitta och tänka på frasen, beroende på hur många gäster man har förståss...

Om det innebär någon merkostnad vid beställning när man ska dela upp korten i respektive fras vet jag inte...

• Miss Moneypenny

Om man kollar på tex Calligraphens typkort så står det alltid "välkommen". Tror faktiskt inte jag sett att "välkomna" användas nån gång.

• joanna75

Shit och våra inbjudningar som ligger på tryck nu! Och vi har skrivit Välkomna!!

"Varmt välkomna till vigseln mellan..."

Och det lustiga är att jag och min sambo satt och diskuterade detta för några kvällar sedan och "orkade" inte ändra och tyckte att jo men att man riktade sig till hela gästsällskapet när man sade så. Så att singlarna också kunde tänka att dom var välkomna. Gulp!

Ska man ha ångest över detta nu tro? Hjälp hjälp.

• Chrisse och Jonas

nej nej.. ingen ångest.. det är helt ok att skriva så

joanna75 skrev 2009-04-23 23:39:32 följande:
    Shit och våra inbjudningar som ligger på tryck nu! Och vi har skrivit Välkomna!!"Varmt välkomna till vigseln mellan..."Och det lustiga är att jag och min sambo satt och diskuterade detta för några kvällar sedan och "orkade" inte ändra och tyckte att jo men att man riktade sig till hela gästsällskapet när man sade så. Så att singlarna också kunde tänka att dom var välkomna. Gulp! Ska man ha ångest över detta nu tro? Hjälp hjälp.
Svar på tråden Välkommen eller välkomna??