Mellannamn och efternamn?
Jag vill ha min blivande mans efternamn och eventuellt mitt eget efternamn som mellannamn. Men hur fungerar det när jag ska skriva under papper och liknande, måste jag skriva både mellannamn och efternamn?
Jag vill ha min blivande mans efternamn och eventuellt mitt eget efternamn som mellannamn. Men hur fungerar det när jag ska skriva under papper och liknande, måste jag skriva både mellannamn och efternamn?
jag har också tänkt att ha så. Nej du behöver inte skriva båda. Endast ditt efternamn, din blivandes namn alltså.
Jag har både mellannamn och efternamn. Jag skriver på officiella papper med båda namnen, men när jag skriver under bankkortslappar och dyl så skriver jag bara ett namn (oftast faktiskt mitt mellannamn eftersom det går per automatik).
När du ska skriva under papper kan du i princip skriva precis vad du vill eller rita en blomma, så nej, du behöver inte använda mellannamnet om du inte vill.
Har själv mellannamn (mitt gamla efternamn) och efternamn, men jag förkortar mellannamnet och skriver bara första bokstaven i det.
Tack för era svar!
Hur funkar det med post och sånt som kommer hem, står både mellannamn och efternamn på dem?
Och när man presenterar sig, räcker det att bara säga sitt efternamn då?
Det jag vill med mitt mellannamn är att det finns men inte syns, typ.
Ditt mellannamn kommer att finnas på körkort och pass, samt många gånger på den post som kommer. Men vad gäller posten så bör du kunna ringa till respektive ställe och be dem ändra till bara för- och efternamn.
varför står mellannamnet med på viss post som kommer?
För att namnet ju registreras hos Skatteverket och i adressregistren, varifrån många företag tar adresserna.
När du skriver på olika saker så är det viktigaste att din namnteckning matchar den på id-kort/körkort... vad som faktiskt står är inte särskilt viktigt... - som någon sa innan, ritar du blomman på samma sätt varje gång så är det inget problem om än kanske något orginellt Det finns ju massor av namnteckningar som är totalt oläsliga! Bara du kan bestämma hur den ska se ut och vilka namn du skriver.