• Gotlandsmamman

Köpa alkohol i Tyskland, vilka avgifter tillkommer?

Har pratat om att åka till Tyskland och köpa alkohol, men nu dyker en massa frågor upp...vad kostar båtresan över till Tyskland? Kan man köpa endagsbiljett, tor inom ett par timmar...har försökt läsa mig till svaret på nätet, men är så dålig på danska... Kostar det något att åka över Öresundsbron? Vore tacksam om någon som varit dit nyligen kunde svara på mina frågor...och kanske berätta mer som vi inte vet!?

• Svar på tråden Köpa alkohol i Tyskland, vilka avgifter tillkommer?
  • lecaroline

Öresundsbron kostar pengar.

Man får lite pengar tillbaka om man åker över dagen resan till Tyskland. Vet inte riktigt hur det funkar men ring scandiline och fråga.

Sedan i butik i Tyskland så får du leta reda på ett formulär där du skriver ditt namn och adress så slipper du betala panten. I kassan visar man passet eller ID kortet med lappen..

Vad du än gör så handla inte med kort de tar ofta smyg avgifter.

• X50S

Gotlänning i Skåne ska väl kunna hjälpa till lite iaf!

Öresundsbron priser är följande:

Kontant
    Pris per enkelresa SEK

Motorcykel 200,00
    Bil upp till 6 meter 370,00
    Bil upp till 6 meter med släp/husvagn, husbil över 6 meter samt varubil/minibuss 6-9 meter 740,00 (Bil över 6 meter med släp/husvagn prissätts efter total längd)
    Buss över 9 meter 1.550,00
    Lastbil 9-20 meter 1.075,00
    Lastbil över 20 meter 1.613,00

Tyskland har jag sämre koll på, har inte själv rest dit. Men kolla på www.scandlines.se och kontakta dem för mer info om du tycker danskan är svår på vissa sidor.

• Ore

Finns olika "kombibiljetter" att köpa, med både bro och färja... De lär nog finnas på Scandlines sida.

Smygavgifter på kort??? Aldrig varit med om. Min bank har dock informerat, i den info som kommer med kortet, om att när jag handlar med kortet utomlands så tillkommer en typ serviceavgift/växlingsavgift. Ungefär motsvarande som växlingsavgift om man istället växlar pengar...

• Mia 77

Båtresan Hbg-Helsingör och Rödby-Puttgarden kostar 995 kr mån-fre och 1095 på helgen.
    Sen om du reser hem inom 3 timmar så får man tillbaka 300 kr i form av en värdecheck som du kan nyttja på båten.
    Fast 3 timmar är ganska stressigt att hinna på iaf om man vill ta sig längre än till bordershopen.

Här kan du läsa mer om biljetten www.scandlines.se/SEFront/Front_SE

• lecaroline
    Ore skrev 2009-03-31 14:46:46 följande:
    Finns olika "kombibiljetter" att köpa, med både bro och färja... De lär nog finnas på Scandlines sida.Smygavgifter på kort??? Aldrig varit med om. Min bank har dock informerat, i den info som kommer med kortet, om att när jag handlar med kortet utomlands så tillkommer en typ serviceavgift/växlingsavgift. Ungefär motsvarande som växlingsavgift om man istället växlar pengar...
    Du är väl informerad men det är inte många som vet om den. den brukar ligga på 1,5% och uppåt Man får kolla med sin bank helt enkelt. Går man till vanliga växlingskontor så kostar det inget att köpa ex vis Eur och kursen är billigare än hos banken
    Ger alla tipps jag kan!!
  • Snäckan4

Om det kostar 995 kr måste det vara för både två. Rödby-Puttgarden har jag för mig om att vi brukar betala 400 dkk för och då får man tillbaka 250 dkk om man åker tillbaka inom tre timmar. Vet man vad man vill ha så brukar det gå bra att hinna. Vi har gjort det flertalet gånger.

Mia 77 skrev 2009-03-31 14:47:23 följande:

Båtresan Hbg-Helsingör och Rödby-Puttgarden kostar 995 kr mån-fre och 1095 på helgen.Sen om du reser hem inom 3 timmar så får man tillbaka 300 kr i form av en värdecheck som du kan nyttja på båten.Fast 3 timmar är ganska stressigt att hinna på iaf om man vill ta sig längre än till bordershopen.Här kan du läsa mer om biljetten www.scandlines.se/SEFront/Front_SE
  • lecaroline

Ja vi var inne på bordershoppen som ligger i anknytning med färjeterminalen. Var där i 2 timmar och stressade och knödde..
    Detta var med en bussresa.

Ett annat tipps vagnarna där tog inte 50 centare utan 1 eur och i vissa 2 eur också. Bra att ha klart innan

• Gotlandsmamman

Tack alla!

Mia 77: Ang 1095:- på helgen är det tur och retur!?

• marriage09

Om man handlar på Calles tex som ligger ca 15 min körning från Puttragden så är det betydligt billigare än Scandilines boardershop. Vad jag tror att Iecaroline menar med smygavgifter är att Calles iaf (kanske andra butiker också) tar ut en kortavgift på ett antal procent. Det är alltså utöver bankens växlingsavgift och himla onödiga pengar.

• Mia 77
    Gotlandsmamman skrev 2009-03-31 14:57:40 följande:
    Tack alla! Mia 77: Ang 1095:- på helgen är det tur och retur!?
    Ja, det är ToR
  • lecaroline
    marriage09 skrev 2009-03-31 16:53:42 följande:
    Om man handlar på Calles tex som ligger ca 15 min körning från Puttragden så är det betydligt billigare än Scandilines boardershop. Vad jag tror att Iecaroline menar med smygavgifter är att Calles iaf (kanske andra butiker också) tar ut en kortavgift på ett antal procent. Det är alltså utöver bankens växlingsavgift och himla onödiga pengar.
    Nej det är inte det jag pratar om, men visst vissa affärer gör det med. svårare att ta reda på dock..
    Om ni ska utomlands ring er bank och fråga vilka påslag de har på summan som ni handlar för. Swedbank tex tar 1,5% av summan jag handlar för, står till och med på deras hemsida...
    Ica kortet är helt gratis är bara kursen.

Det samma gäller om ni växlar på växlingsföretag med kreditkort. Då är det också många banker som tar ut en avgift för att det räknas som ett kontant utag.
    VISA brukar vara avgiftsfri oavsett bank..

Det är sånt här jag jobbar med
  • allehanda

OM man har bropass eller kan låna det av någon så sparar man lite på resan över bron.
    Fram till 10 maj 2009 så finns det en helgrabatt som ser ut så här: lördag kl 00.00 till söndag kl 24.00 samt alla svenska och danska helgdagar kostar enkeltur(finns inte t&r) 124:-sek med bropass.Många släputhyrare lämnar med bropass/brobizz.
    man behöver inte vara duktig på danska gå in på www.oresundsbron.com och välj svenska som språk.

Svar på tråden Köpa alkohol i Tyskland, vilka avgifter tillkommer?