Rent juridiskt, vad är skillnaden?
Hittade ingen bra ställe att lägga frågan så jag hoppas detta duger.
Är det någon som kan svara på vad som är fördelarna med att vara gift mot att vara "bara" sambos? Rent juridiskt alltså.
Hittade ingen bra ställe att lägga frågan så jag hoppas detta duger.
Är det någon som kan svara på vad som är fördelarna med att vara gift mot att vara "bara" sambos? Rent juridiskt alltså.
Om ni har barn tillsammans och någon av er skulle gå bort så ärver barnen även om de inte fyllt arton år. Om ni äger mycket saker i form av pengar, värdepapper, bostad etc så kan barnen bli tilldelade en förmyndare som tar alla stora beslut kring pengar. Den överlevande parten kan bli tvungen att flytta från den gemensamma bostaden etc.
Det är väldigt smidigt att gifta sig, man vinner mycket på det jämfört med att gå till jurister för att skriva massa papper och ven om man gör det så är det inte säkert att det ger samma skydd som äktenskapet.
Vi har barn, två gemensamma och två som är mina.
Pengar och dyra saker har vi inte så det är inget som blir något problem.
www.vigselringen.com/juridik.html
På denna sida hittar du det du söker! Här finns en tydlig jämförelse sambo/äktenskap!
Yesh I do skrev 2009-04-02 14:30:59 följande:
Nä men med den konstellationen skulle jag absolut både gifta mig och ha ordning på testamenten etc för att vara garanterad som efterlevande att få sitta i så orubbat bo som möjligt... bara för att man inte har stora tillgångar så betyder det tyvärr inte att det inte blir ett problem.
Om ni äger ett gemensamt boende och du går bort först så kan din sambo bli tvingad att flytta t ex.
Jag tror att det även kan se olika ut i försäkringar från arbetsplatser osv om man är gift eller inte.
(Jag hade en kompis som dog ung tyvärr och de hade två gemensamma barn. Hon var jättetacksam att de hade hunnit gifta sig innan eftersom hon då visste att hennes man åtminstone slapp en massa ekonomiskt krångel plus att han fick ut extra försäkringspengar för att de var gifta.)
Sen är det det där med ekonomin, du är skyldig att försörja den andre beroende på vem som tjänar mest. "Man ska ha likvärdiga förhållanden".
Vi har alltid delat på allt. Sätter in all inkomst på ett gemensamt konto som båda kan disponera.
ung blivande brud skrev 2009-04-09 08:17:23 följande: