• Hubby n chubby

Hur sjutton gör man med ringarna?

Hej!! Sitter och funderar! Gifter mig den 25/7 och har i princip precis börjat fundera lite mer kring bröllopet. Jag skall inte ha någon tärna, hur gör man då med buketten vid utväxlandet av ringer under vigseln??

Hur funkar själva utväxlandet? För visst är det så att det bara är bruden som får en vigselring? Men skall inte bruden trä förlovningsringen på brudgummens finger också? Vem har ringarna? Var får jag hans ring ifrån man har ju inte direkt ngn ficka på brudklänningen? Fasiken vad mkt man inte tänk på=)

• Svar på tråden Hur sjutton gör man med ringarna?
  • bridesilly

Man kan själv välja om en eller båda ska ha vigselring. Vi hade båda två och bestman hade våra ringar som han sen gav till min man som han i sin tur gav till prästen för välsignelse. Har ni ingen bestman kan kanske din man ha ringasken i kavajfickan och ta upp och ge båda till prästen?

Förlovningsringarna hade vi på oss som vanligt men efter vigseln (när vi kom ut och gömde oss för gästerna) så bytte vi plats på dem eftersom vi ville ha vigselringarna innanför förlovningsringarna så att dom är närmast hjärtat.

• bridesilly

oj glömde ett svar, brudbuketten kanske du kan lägga ner sålänge på den plats ni sedan kommer att knäböja?

• Burre Präst

Det finns flera varianter men här är de vanligaste:

1. Brudgummen trär på brudens vigselring efter att båda har avgivit löftena. Båda bär sina förlovningsringar hela tiden och de får stanna där de är.

2. Brudgum och brud trär på respektive ringar efter "sina" löften. Detta är vanligast när man inte haft några förlovningsringar. Brudgummen förvara båda ringarna i en av sina fickor.

3. Brudgummen trär på brudens vigselring och hon behåller sin förlovningsring på. Bruden trär på brudgummens förlovningsring, som nu "uppgraderas" till vigselring. Brudgummen förvara båda ringarna i en av sina fickor.

Har du ingen tärna så kan väl någon av de som sitter längst fram (syster eller liknande) komma fram och ta hand om buketten just under ringväxlingen.

• bridesilly

Men det börjar bli vanligt att både mannen och kvinnan har vigselringar båda två så det behöver inte vara att man inte har haft förlovningsringar förut som gör att man byter ringar vid vigsel väl?

• Burre Präst

Bridesilly: Jag skulle tro att det där varierar men de vigslar jag haft där brudparet haft två ringar vid vigseln så har de antingen inte haft förlovningsringar eller så har de använt brudens vigselring och brudgummens förlovningsring. Naturligtvis är det inte omöjligt att göra som du säger, men jag har själv inte stött på det.

• Jeez

Jag och min man gjorde så. Och jag har varit med om det flera gånger, så ja, det börjar bli vanligare!

bridesilly skrev 2009-04-05 22:13:12 följande:
    Men det börjar bli vanligt att både mannen och kvinnan har vigselringar båda två så det behöver inte vara att man inte har haft förlovningsringar förut som gör att man byter ringar vid vigsel väl?
  • Sveastockholm

Min blivande kommer att ha min ring i fickan och buketten läggs ned vid altaret.

• En till präst

Det är inte alls ovanligt att vara "tärnfri" - antingen ber man någon komma och ta buketten innan löften och lämna tillbaka den efter välsignelsen, eller också lägger man den helt enkelt på altaret eller altarringen om den är bred nog.

Ringarna brukar brudgummen ha i fickan. Jag tycker det är schyst att "uppgradera" brudgummens förlovningsring till vigselring så båda får sätta på varandra en ring.

I bönen man ber över ringarna finns orden "låt denna ring / dessa ringar för dem vara tecknet på deras ömsesidiga löften om kärlek och trohet".

Tycker det är en fin symbolik att båda bär på ett förbundstecken - ett tecken på att man tillhör varandra.

Svar på tråden Hur sjutton gör man med ringarna?