• bride 2be

Hjälp med hur vi gör med tärnor och bestmen i kyrkan (annorlunda fråga jag vet....)

Jag vet inte om den här rubriken passar bäst, men lägger det här i alla fall.

Så här är det vi kommer ha tre tärnor och två marshalkar (hoppas jag stavade rätt nu).
    Vi har nu börjat fundera över in/ut gång i kyrkan (gifter oss 1/8-09)känns lite knepigt att ha en tärna gå in själv när inte ens jag som brud gör det. Jag och blivande maken kommer som det ser ut nu gå in ihop enligt traditioen så ska ju tärnorna och marshalkar då gå bakom oss. Men jag har ogillat den tanken hela tiden, har väl sett en holywood film för mycket men i alla fall, så tog jag upp det med min mamma som kom med ett förslag MEN Undrar om man kan göra så här:
    att alla står framme vid altaret när vi kommmer in i kyrkan (dvs står där frame utan att tåga in) och då vi ska gå ut så kommer en tärna (min syster) gå med en av marshalkarna (hans bror) och de andra tärnorna kommer gå sida vid sida med den andra marshalken (dvs en under varje arm).
    Tror ni prästen kan misstycka eller skulle vi kunna göra så här det skulle kännas som det absolut bästa.

• Svar på tråden Hjälp med hur vi gör med tärnor och bestmen i kyrkan (annorlunda fråga jag vet....)
  • lingon82

Jag vet inte vad prästen tycker, det får man ju respektera men jag tror inte det är något problem att brudföljet väntar där framme.
    Jag och min m2b vill att vårt brudfölje går före oss innan vi tågar in. Tycker inte det är så konstigt...

• MulleNuh

Jag har mycket svårt att tro att en präst skulle ogilla detta! Varför skulle han/hon??!!

Men kan inte 2 av tärnorna gå in brevid marshalkerna och den sista tärnan gå ensam bakom de andra 2 paren? Och sen kommer ni in efter?? Eller att ni går in först och alla andra efter er??

• Chrisse och Jonas

Vi har också tre tärnor och två marshalkar.
    Vi ska ha en tärna med en marshalk och sen två tärnor
    med den andra marshalken.. en på var sida.. som går in först till ett eget stycke.. så kommer vi sen..

• lingon82

Nä, det prästen brukar ha åsikter om är ju brudöverlämning (som ju är lite symboliskt). Detta verkar ju vara mer en praktisk/estetisk fråga.

Kanske kan brudföljet gå en och en, varannan man varannan kvinna? Det funkar nog med.

• suamaca

Vi gör som Chrisse och Jonas - fast i mindre upplaga då vi har två tärnor och en marsalk. Marsalken är mkt nöjd över att få ha en söt tärna på både höger och vänster sida och prästen tyckte det var en kanonidé :D

Svar på tråden Hjälp med hur vi gör med tärnor och bestmen i kyrkan (annorlunda fråga jag vet....)