• måjs

Psalm 753

Visst är psalm 753 - "Nu är det härligt att leva" en ny psalm? Kan man välja den som psalm i alla kyrkor? Finns det någonstans man kan lyssna på den? Har bara läst texten.

Hoppas någon kan hjälpa.

• Svar på tråden Psalm 753
  • Kjell Präst

Den finns i det tillägg till psalmboken som bokförlaget Verbum gav ut för några år sedan. Jag tror att de allra flesta församlingar använder sig av psalmboken med tillägg, det borde gå bra att ha 753:an. Tyvärr vet jag inte var man kan höra den.

• måjs

okej, tack. Visst finns det en del som heter psalmer i 2000talet? Vad är det för psalmer i den?

• En till präst
    måjs skrev 2009-04-10 13:28:27 följande:
    okej, tack. Visst finns det en del som heter psalmer i 2000talet? Vad är det för psalmer i den?
    Psalmer i 2000talet är nyskrivna psalmer samlade i en orange bok. De är inte antagna av kyrkomötet så de kan inte med automatik ersätta riktiga psalmer, och de är inte så spridda än. De sånger ur Psalmer i 2000talet jag har hört har varit väldigt "ojämna" teologiskt.
  • Kjell Präst

En till präst skrev 2009-04-10 13:35:03 följande:

De sånger ur Psalmer i 2000talet jag har hört har varit väldigt "ojämna" teologiskt.
    Och inte minst kvalitetsmässigt
  • Jeez

Det gäller väl verbums tillägg också!?!

Kjell Präst skrev 2009-04-10 14:59:50 följande:

En till präst skrev 2009-04-10 13:35:03 följande:
    Och inte minst kvalitetsmässigt
  • En till präst
    Jeez skrev 2009-04-11 09:07:37 följande:
    Det gäller väl verbums tillägg också!?!Kjell Präst skrev 2009-04-10 14:59:50 följande:
    I Psalmer i 2000talet finns det material som inte med bästa vilja i världen kan kallas kristet. I verbumtillägget finns en del småfånigt som "Sov Du lilla, som nu gott" men inget som inte ryms inom ramen för en kristen gudstjänst.
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-04-11 09:07:37 följande:
    Det gäller väl verbums tillägg också!?!Kjell Präst skrev 2009-04-10 14:59:50 följande:
    Nja, jag använder gärna Verbums tillägg, däremot undviker jag helst "Det orangea eländet" som en äldre kollega kallade "Psalmer i 2000-talet" Bland annat finns där en sång till konfirmander, på Amazing Grace-melodin, som är rent chockerande usel...
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2009-04-11 12:57:19 följande:

Nja, jag använder gärna Verbums tillägg, däremot undviker jag helst "Det orangea eländet" som en äldre kollega kallade "Psalmer i 2000-talet" Bland annat finns där en sång till konfirmander, på Amazing Grace-melodin, som är rent chockerande usel...
    Vi har inte köpt in det oranga eländet och kommer hoppeligen inte göra det.
    Fast jag är kluven - allt där är verkligen inte uselt, det finns några psalmer där som är teologiskt klockrena som "Res oss upp igen" och "Gå med Gud" tex. De har bra text och melodier som man sjunger med i efter 2 takter.
    Men sen är det resten....
Svar på tråden Psalm 753