• MissTiny

Hjälp med sigill...

Jag ska precis sätta mig och försöka få ihop våra inbjudningskort och har tänkt använda mig av sigill för att fästa korten. Jag tänkte ta ett mönstrat liggande A4 papper och vika in båda sidorna så att man får en skarv i mitten och sedan fästa med sigill. Men måste sidorna överlappa för att jag ska kunna fästa med sigillet? Eller kan man vika så att sidorna ligger tätt intill och sen sätta sigillet på skarven? Hoppas nån förstår vad jag menar, det är lite svårt att förklara...

• Svar på tråden Hjälp med sigill...
  • Red Scarlet

hmm med sigill menar du vaxstämpel? Eller är det limpistol och limstift?

Oavsett - om jag förstår dig rätt så tror jag att det är bäst ifall sidorna överlappas något så det blir tätt, för om de inte gör det kan det komma sigill under, och jag antar att det är precis under som du har själva texten på inbjudningen? Då förstörs ju texten :/

Sedan skulle jag heller inte rekommendera dig att använda vaxstämpel till sigill, med tanke på postgången..

• tomlinn

om det är lacksigill du menar (jag vet inte om vaxsigill blir liknande), vill jag tipsa om att göra själva sigillen på bakplåtspapper, låta dem stelna, ta loss dem och sedan limma fast dem med vanligt lim över skarvar eller var du vill för att fästa papper.

sigill blir sällan snygga _varje_ gång, och inbjudningarna är kanske tryckta på snygga/dyra papper, eller ni kanske inte har hur många som helst. genom att göra sigillen separat får ni enbart snygga sigill och slösar inga inbjudningar =)

jag har skickat brev med lacksigill i posten, både på ytterkuvert och på brev i innerkuvert. en del blir söndersmulade, en del kommer fram hela...

• Lina_K

VAXSIGIL! Inget annat! Gör dem på smörpapper vid sidan om och klistra fast där du vill ha dem. Lacksigil smulas (oftast) sönder i posthanteringen.

Vaxsigill hittar du bla på panduro, smälts i limpistol.

• Red Scarlet
    tomlinn skrev 2009-04-10 22:25:32 följande:
    jag har skickat brev med lacksigill i posten, både på ytterkuvert och på brev i innerkuvert. en del blir söndersmulade, en del kommer fram hela...
    Just det, jag vågade inte riskera att skicka iväg inbjudningar med lacksigill, inte värt att de går sönder. Däremot hade jag ett 10tal inbjudningar som jag gav i handen till folk och de fick ha lacksigill :) Tänk också på att det inte blir riktigt samma effekt med vax som med lack, det blir inte lika tjockt och kanske inte samma lyster i färgen. Men fint blir det ändå!
  • Red Scarlet

Uh jag lyckades blanda ihop vax med lack i första inlägget..strunta i det och lyssna på de andra ;)

• linvinter

Jag kollade på panduros hemsida, men hittade inget vax till sigill.. någon som har en länk?

• Red Scarlet

Umm de är vaxlack? "Att lacka" är väl benämningen på att droppa något uppvärmt klet och sedan stämpla för att skapa ett sigill, sedan kallar man det för olika saker bara.

Men ja de är av vax, tänk på att de blir lite annorlunda i färgen än lackstavarna. Jag köpte den som ser ut som guld/brons där och den blev mer åt blekbrunbeigea hållet och de blir rätt platta. Inte alls som sigillet på inbjudningskortet i mitt galleri alltså. Lackstav ger snyggast lyster på sigillet, men inte om man måste posta dem ;)

• linvinter

Jag får prova lite! Tack!

• Lina_K

Kolla i mitt galler så ser du hur mina sigill blev. De är "guldfärgat" vax.

Svar på tråden Hjälp med sigill...