• Red Scarlet

Hjälp med sigill...

hmm med sigill menar du vaxstämpel? Eller är det limpistol och limstift?

Oavsett - om jag förstår dig rätt så tror jag att det är bäst ifall sidorna överlappas något så det blir tätt, för om de inte gör det kan det komma sigill under, och jag antar att det är precis under som du har själva texten på inbjudningen? Då förstörs ju texten :/

Sedan skulle jag heller inte rekommendera dig att använda vaxstämpel till sigill, med tanke på postgången..

• Red Scarlet
    tomlinn skrev 2009-04-10 22:25:32 följande:
    jag har skickat brev med lacksigill i posten, både på ytterkuvert och på brev i innerkuvert. en del blir söndersmulade, en del kommer fram hela...
    Just det, jag vågade inte riskera att skicka iväg inbjudningar med lacksigill, inte värt att de går sönder. Däremot hade jag ett 10tal inbjudningar som jag gav i handen till folk och de fick ha lacksigill :) Tänk också på att det inte blir riktigt samma effekt med vax som med lack, det blir inte lika tjockt och kanske inte samma lyster i färgen. Men fint blir det ändå!
  • Red Scarlet

Uh jag lyckades blanda ihop vax med lack i första inlägget..strunta i det och lyssna på de andra ;)

• Red Scarlet

Umm de är vaxlack? "Att lacka" är väl benämningen på att droppa något uppvärmt klet och sedan stämpla för att skapa ett sigill, sedan kallar man det för olika saker bara.

Men ja de är av vax, tänk på att de blir lite annorlunda i färgen än lackstavarna. Jag köpte den som ser ut som guld/brons där och den blev mer åt blekbrunbeigea hållet och de blir rätt platta. Inte alls som sigillet på inbjudningskortet i mitt galleri alltså. Lackstav ger snyggast lyster på sigillet, men inte om man måste posta dem ;)

Svar på tråden Hjälp med sigill...