Vem bjuder in till Svensexa?
Hej
Jag undrar om det är Bestmannen eller Toastmastern som måste/generelt är dom som bjuder in och planerar svensexan??
Finns det någon sådan regel?
Tacksam för svar
Hej
Jag undrar om det är Bestmannen eller Toastmastern som måste/generelt är dom som bjuder in och planerar svensexan??
Finns det någon sådan regel?
Tacksam för svar
Det finns nog ingen regel, det är de som känner sig mest manade att ta tag i det som bjuder in. Däremot brukar ofta den som är bestman/marskalk vara med och planera svensexan, precis som tärnorna planerar möhippan. Men den som har hand om inbjudningen kan ju vara bestman, en bror eller någon annan nära vän. Det bästa är väl om man hjälps åt! :)
Bestmannen i de flesta fall,
i vårt fall är det toastmastern som håller i de trådarna, MEN han har disskuterat saken med bestmannen, och det är helt okej för honom!
tror det är bäst att de för en dialog mellan sig så att båda vet vad som gäller om nu toastmastern VILL göra detta självmant!
Ok tack för svaren men du är det så att brölloppet börjar närma sig och jag börjar få lite tidspanik i kroppen.
Jag har pratat men lite olika vänner i gänget och dom känner lika dant och har fråga mig om jag vet något.
Varken bestmannen eller toastmastern har satt i gång att planera svensexan och visst det är ju enkelt att fråga rakt ut men jag ville bara kolla här på forumet hur ni ser på det
hmmm
Det kan ju vara ide och frågga den andra i gänget om de har tänkt planera något och vem de tycker i så fall ska göra det. Det kan ju vara så att alla väntar på att bestman ska göra det och han har inte en tanke på det så det blir varken hackat eller malet. Missförstånd uppstår så enkelt för jag tror att ingen vill trampa någon annan på tårna när det kommer till bröllop.
Det är nog ännu vanligare att en bror eller bästa kompis tar tag i det hela och startar upp planeringen.
Svensexa och möhippa är traditionellt inget som det bjuds in till utan alla hjälps åt att ordna tillsammans (som vill).
Prata med den som står närmast (ofta kan det vara t ex bestman eller marskalk som är det) och hör om de inte har dragit igång något. Den personen kan ju då dra ringa runt/maila alla som ska vara med och bestämma ett första datum för planering, sedan rullar det på. En person ska inte ha hela ansvaret för alltihop, det är ett gemensamt firande från alla vännerna.
Aleta har helt rätt, de möhippor som jag varit med om har varit planerade av ALLA möhippedeltageare.Inga speciella personer har varit ansvariga.
Håller med, vi brukar dra gemensamt i trådarna men alltid stämma av med tärna/bestman hur han/hon tänkt och sedan gett alla idéer vi har och hjälpts åt. Det är ofta jätteuppskattat att få hjälp för den som håller mest i arrangemanget, för det ör ju ofta någon. Vi brukar även dubbelchecka med brud/brudgum till den respektive om gästlistan och vilka han/hon tror att partner skulle vilja ha som inbjudna till hippan/sexan. Det är ju så olika om man bjuder närmsta vännerna eller större gäng för det så ibland kan det vara bra att checka läget, så man träffar rätt i det. Det gjorde vi däremot inte en gång och det blev lite tokigt då vi smalade av för mkt med för få injudna... Det är olika viljor för de som är med, men lärdom från det är att INTE utgå från sig själv utan vad bruden/bg skulle vilja.
Om inte planeringen verkar ha satt igång för partnern tror jag du ska pusha för att grabbarna behöver sätta igång med det... typ nu