• Juli 2010

Hur reagerade er familj när ni berättade om det stundande bröllopet?

Hur reagerade er familj när de fick höra om det stundande bröllopet?
    Är det verkligen så att alla blir jätteglada och förväntansfulla?

Själv håller jag snart på att gå sönder (redan). När våra familjer fick veta var det här några av de kommentarer vi fick höra:

"Men varför går ni ut med det här så tidigt? Då får vi glömma det här nu och påminnas om det nästa år istället?"

"Redan? Varför så bråttom? Lugna ner er!"

"Med så långt fram har ni gått om ånger-tid på er. Varför berätta nu? Ska ni skicka ut kort också när ni ställt in allt? Har ni tänkt på det?"

"Vi får väl se hur det blir med den här saken."

Förstår också att föräldrar bara vill det bästa för sina barn. Men att få höra att blivande svärfar mer än en gång frågat sambon "är det här verkligen vad du vill?" är för mig ganska nedslående.

Det känns som att jag verkligen inte duger som svärdotter och de försöker nästan få det till att jag tvingat min sambo att fria och planera att gifta sig med mig...
    Åtminstone känns det som så.

Vad gör man?
    Sticka huvudet i sanden? Springa och gömma sig?
    Ha ständig ångest fram till självaste dagen?
    Ångest på självaste dagen kanske också till och med?

Varför ska det vara så svårt att hålla vissa saker för sig själv?

• Svar på tråden Hur reagerade er familj när ni berättade om det stundande bröllopet?
  • Bambi76

Trist att ni har fått höra sådana komentarer!
    Det är alltid trist när folk i sin omgivning ska tycka och tänka men jag tycker att ni ska skita i vad dom säger och bara vara lyckliga över att ni ska gifta er! Men jag vet att det är svårt att känna 100% lycka när man får höra sådana komentarer!
    Håller tummarna för att ni slipper få höra fler sånna komentarer!!

När vi berättade för våra föräldrar så blev dom jätte glada och svärfar började gråta av glädje.

• AlvaStar

Oj, oj, oj. Så otroligt tråkigt/jobbigt bemötande! Det låter inte kul alls, stackare.

Nu blir jag orolig för vilka reaktioner vi kommer att få...

• passionsblomman

Läste i den andra tråden om ålder att ni är 19/20 år. Jag är helt säker på att det är en stor orsak. Det är inte särskilt vanlig giftasålder idag och som jag sa i den tråden, så tror jag de flesta ser på 19-20 åringar mer som ungdomar än riktigt vuxna. Det svider såklart för er, men jag tror du måste kunna se det faktum att det är så det är: ni är i mångas ögon jätteunga, och ni kommer att få många kommentarer om det. det är något ni måste sätta er över för att inte tappa glädjen.
    Det är klart det inte känns roligt att ens föräldrar mfl ser det som en ungdomsförälskelse som kanske går över, men ni har ju tiden på er att visa att de har fel eller hur?

Jag önskar er all lycka och att släkten snart vänjer sig vid tanken! .-)

• Fenixx

men vad trist att dem reagerade så!!

tyvärr är det väl så att många tycker det är så långt kvar och inte tar in det riktigt som vi själva.

men lite kunde dem ju ansträngt sig. du ska se att det blir gladare miner frampå!

• Juli 2010

passionsblomman - tror du sett fel där. Vi är 24 och 25.

Tack för era svar. Jag försöker se det positiva och det viktigaste: Det är vi som är lyckliga och det är vi som ska gifta oss.

Kan dock ändå inte förstå varför just familjen av alla ska hålla på såhär. Det är ju de som ska vara närmast och stötta.

Kan de inte se att vi är lyckliga tillsammans och verkligen vill det här?

Mycket tankar som kommer upp...

• 090509

Men fy vilket trist bemötande! Hoppas verkligen att de ändrar sig och stöttar och hjälper till istället när det börjar närma sig..
    Jag tror att jag kommer få en del trista kommentarer också tyvärr, vi ska gifta oss med endast barnen närvarande och mina släktingar har tjatat om bröllopsfest.. hehe funderar på att vänta till dagen efter med att berätta så inte självaste bröllopsdagen blir förstörd, men samtidigt vill man ju skrika ut till hela världen att man är gift

• passionsblomman

Oh, förlåt1 jag måste ha blandat ihop dig helt med e annan medlem! Sorry! Jag tar tillbaka hela mitt inlägg!

Utom att jag önskar er lycka förstås!

Juli 2010 skrev 2009-04-13 22:21:28 följande:

passionsblomman - tror du sett fel där. Vi är 24 och 25.Tack för era svar. Jag försöker se det positiva och det viktigaste: Det är vi som är lyckliga och det är vi som ska gifta oss.Kan dock ändå inte förstå varför just familjen av alla ska hålla på såhär. Det är ju de som ska vara närmast och stötta.Kan de inte se att vi är lyckliga tillsammans och verkligen vill det här?Mycket tankar som kommer upp...
  • Heloise

Våra föräldrar var väl inte speciellt förvånade eller speciellt lyriska. De sa väl jaha ja men det blir ju trevligt typ. Men nu ju närmare vi kommer datumet( bara 3.5 mån kvar) så blir de mer och mer förväntansfulla, även om det är j-ligt långt kvar till tårar och glädjetjut
    Klart man vill att de ska bli glada men jag försöker tänka att det är ju inte lika stort för alla andra som det är för oss. Krasst kanske men så är det iaf.
    Ge dem lite tid så ska du se att ni kommer få mkt mer positiva kommentarer.
    Min mamma sa hela tiden varför måste ni bestämma det nu, ni har väl tid på er blablablabla, hon fattar inte att man måste vara ute i god tid, vi bokade kyrka och lokal i maj förra året och fick välja på typ 3 datum på hela sommaren( nu i år alltså gifter oss 25/7) det kan kanske vara så att de inte förstår att det är lite annorlunda nu. Man måste för det mesta vara ute i god tid.

• Heloise

Våra föräldrar var väl inte speciellt förvånade eller speciellt lyriska. De sa väl jaha ja men det blir ju trevligt typ. Men nu ju närmare vi kommer datumet( bara 3.5 mån kvar) så blir de mer och mer förväntansfulla, även om det är j-ligt långt kvar till tårar och glädjetjut
    Klart man vill att de ska bli glada men jag försöker tänka att det är ju inte lika stort för alla andra som det är för oss. Krasst kanske men så är det iaf.
    Ge dem lite tid så ska du se att ni kommer få mkt mer positiva kommentarer.
    Min mamma sa hela tiden varför måste ni bestämma det nu, ni har väl tid på er blablablabla, hon fattar inte att man måste vara ute i god tid, vi bokade kyrka och lokal i maj förra året och fick välja på typ 3 datum på hela sommaren( nu i år alltså gifter oss 25/7) det kan kanske vara så att de inte förstår att det är lite annorlunda nu. Man måste för det mesta vara ute i god tid.

Svar på tråden Hur reagerade er familj när ni berättade om det stundande bröllopet?