• Malmöbrud 2009

Japanskt körsbärsträd, kvistar, dekorera

Jag vet att det sitter många duktiga här på forumet som besitter stora kunskaper om blommor.

En kollega till mig har sågat ner sitt japanska körsbärsträd och nu finns detta på hennes garageuppfart. Jag hade tänkt mig att dekorera lokalen med kvistar i hönsnät, kvistar i vaser osv av det japanska körsbärsträdet. Har inbillat mig att det är som med påskris, bara att förvara och sen sätta i vatten när det är dags.

1. Hur klipper jag med sekatören bäst för att inte skada kvistarna?
    2. Bröllop den 9/5, kan man förvara kvistarna på balkongen tills dess, alternativt i matkällaren?
    3: Hur gör jag på bröllopsdagen, går det bara att sätta dem i vatten och låta dem blomma ut?

• Svar på tråden Japanskt körsbärsträd, kvistar, dekorera
  • Svanboet

Inboxa passionsblomma - hon kanske vet hon är florist

• passionsblomman

Skynda dig att sätta dem i vatten! De kommer att torka och aldrig slå ut annars!

Du ska knipsa med sneda snitt och sedan helst skära efter med riktigt vass kniv, så det verkligen blir skarpa snittytor. Grenarna ska ner i varmt vatten så de kan dra på bästa sätt.
    Hur lång tid de behöver för att gå iblom kan jag inte exakt svara på, men om du ser att knopparna börjar visa ordentligt med färg och strax kommer att spricka ut, så får du försöka förvara dem svalt så de hejdar sig, ifall det är långt kvar till vigseln.

Balkogen är nog bra att ha dem på, men inte matkällaren, för får de inte ljus nu, så kommer där inte att bli blommor.

Ta in en vas med några i och se hur snabbt det verkar gå, och låt resten stå ute så länge.

• allehanda

Har mycket svårt att tro att du kan plocka fram kvistarna samma dag och helt plötsligt få dem att blomma. Så enkelt är det inte att styra knopparna. Hur länga har trädet varit nersågat? Har du tur så har trädet inte torkat eler fruset, då finns en chans att knopparna slår ut.

• passionsblomman

Ja precis! Har det redan legat nersågat ett tag kan det bli svårt...

De behöver hursomhelst både vatten, ljus och värme nu om det ska gå, och att pricka en viss dag, det är dyngsvårt.

allehanda skrev 2009-04-14 18:09:00 följande:
    Har mycket svårt att tro att du kan plocka fram kvistarna samma dag och helt plötsligt få dem att blomma. Så enkelt är det inte att styra knopparna. Hur länga har trädet varit nersågat? Har du tur så har trädet inte torkat eler fruset, då finns en chans att knopparna slår ut.
  • Malmöbrud 2009

inte så lätt med andra ord.Får hålla mig till IKEA-blommorna. Idag blev trädet ved så det var inte så mycket att göra åt!!!

Tack ändå.

• ulltuss60

Det finns väldigt fina konstgjorda körsbärskvistar på Lagerhaus också!

Svar på tråden Japanskt körsbärsträd, kvistar, dekorera