• L M N

Boka resa nu - byta namn - nytt pass?

Hallå,
    vi har bokat bröllopsresa i september ( i samband med vigsel), då jag bokade resan bokade jag i mitt nuvarande namn. Jag kommer inom kort ta ett nytt namn, släktnamn, som min blivande man i sin tur kommer ta i samband med vigseln.

MEN hur gör man då med pass? Jag har ju mitt pass nu i mitt nuvarande namn, jag har resan bokad i passets namn. Hade jag tagit min blivandes namn hade jag ju bara behövt vänta med namnändring/passändring tills efter resan. Men nu då? Jag kommer ju ha detta nya namn ett bra tag innan resan och måste jag då byta körkort, pass mm - så att det inte stämmer med bokat namn på resan? (Ska till USA, stod specifikt att det var omöjligt att ändra namn på biljett, det skulle ses som en ombokning/avbokning...)
    HJÄLP, hur ska jag göra?!

• Svar på tråden Boka resa nu - byta namn - nytt pass?
  • Villemoa

Det namn som står på biljetten måste också stå på passet. Eftersom du nu ska byta efternamn så vet jag inte om om du måste byta pass på en gång men du måste ju byta körkort och annat så då är du ju ditt nya namn så att säga. Jaa du, nu blev jag rådvill. Jag vet ju inte hur länge man kan använda sitt gamla pass. Usch, det var inte meningen att förvirra dig nu.

• grisbjörnen

Jag tror inte du behöver byta namnet direkt, du kan nog vänta tills ni kommer hem från resan. Ring och kolla med dem som man byter namn hos(kommer inte på namnet) och kolla läget vad som är bäst.

• Pumpkin

Jag har för mig att man har typ 6 månader på sig att fixa nytt pass efter namnbyte, men om detsamma gäller i det här fallet - då du byter innan vigseln - kan jag inte svära på.

Ett annat problem är ju att det har dykt upp ett par fall där personer blivit nekade hemresa på köpt biljett eftersom namnet egentligen inte existerar längre (pass och biljett har stämt med varandra, men på något sätt har det synts i någon databas eller något).

Jag skulle ringa och kolla med polisen eftersom det är de som utfärdar pass.

• Hubba

Jag skulle rekomendera att du gör ett nytt pass och även ändrar namnet i bokningen... eftersom det är i såpass god tid så är det inte säkert att det kostar något för namnändringen... Din blivande kan åka på sitt gamla pass för att hans namnändring hinner inte gå igenom innan ni reser... ( förutsatt att ni reser direkt efter vigseln...)

Svar på tråden Boka resa nu - byta namn - nytt pass?