• MTTM

Någon som tagit "förnamn" som mellannamn?

Jag heter Förnamn Förnamn XX-dotter Efternamn. XX-dotter står som ett av mina förnamn idag, men jag skulle tycka att det var kul att ha det som mellannamn när jag och M2b har gift oss och jag har tagit hans efternamn. Idag kallar jag mig bara Förnamn Efternamn, men min tanke är alltså att jag i framtiden skulle kalla mig Förnamn XX-dotter Efternamn.

Någon som gjort så? Eller någon som vet om det över huvud taget är möjligt att fixa? Hittade ingen liknande tråd, övriga frågor verkade mest handla om att lägga ett efternamn som mellannamn... Hoppas på hjälp!

• Svar på tråden Någon som tagit "förnamn" som mellannamn?
  • Villemoa

Tror att det går att ändra förnamnet XX-dotter till mellannamn istället. Kika på skattemyndighetens hemsida eller ring dem annars. Lycka till!

• anne på grönkulla

Bra fråga faktiskt, hör med skatteverket. Hur du skriver din namnteckning och vad du kallar dig av dina namn är nog din ensak - så vill du använda det så borde det vara fritt fram. Men vill du att det ska stå på myndighetspost o så är det kanske skillnad.

Har för mig att jag hört nån namnhandläggare på skatteverket säga att -sson/-dotternamn alltid formellt räknas som förnamn (om man som du heter det i tillägg till ett vanligt efternamn och för att ens pappa faktiskt hette så).

• MTTM

Tack för svaren! Ska kolla med Skatteverket nu!

Svar på tråden Någon som tagit "förnamn" som mellannamn?