• koki

Brudbukett - när ska jag beställa?

Hejsan!

Jag undrar när det är dags att beställa brudbuketten? Ska inte beställa några övriga blomsterarrangemang, utan bara en brudbukett.

Vill ha en med röda rosor i, lite grönt och möjligen såna där små vita blommor. Någon som vet ungefär vad det kan kosta?

• Svar på tråden Brudbukett - när ska jag beställa?
  • Robina67

Vi gifte oss den 20 sept, och jag beställde 2 veckor innan. Jag hade en bukett med rosor, germini, brudslöja och lite grönt i. Den gick på ca 900 kr, med var då oxå 2 mindre buketter till tärnorna samt corsage til maken. Beställdes i Spånga (Stockholm)

• koki

Okej. Det lät ju bra :) Brudslöja, vad är det? Fick du allt för 900 kr (även de små buketterna)?

• Miss Moneypenny

Jag var hos floristen förra veckan och tänkte beställa men de sa att det var på tok för tidigt och att det räcker med 2-3 veckor innan för då vet de också vilka blommor som finns just då. Det är väldigt olika beroende på säsong tydligen.

Robina, låter som ett bra pris. Jag har tänkt mig nåt liknande. Hur många rosor var det i din bukett? Vad kostar en corsage ungefär?

• Lindbergs fru

Vill man ha en bukett som är bunden som en vanlig så brukar de hamna på ca 500 kr. Önskar man en bukett i hållare och oasis då tänker jag mig en droppformad alt helt rund bollig, kostar de från 1000 kr o uppåt beroende på vilka blommor och hur stor den ska vara.

Ett corsage till mannen kostar oftast kring 100 kr och tärnbuketter ligger kring 250kr.

Boka gärna din florist i god tid 6 veckor innan för ett möte så ni kan diskutera fram ett alternativ som passar er. Senast 2 veckor innan måste floristen veta vad ni vill ha.

Seriösa florister tar inte flera bröllop samma dag så man kan tänka på att boka in sig i tid om man ska gifta sig under högsäsong.

Brudslöja är det vita småblommiga som man brukar ha till röda rosor....

• Hemlig2009

Jag gick in till den rekommenderade (av fotografen) floristen redan i november och vi gifter oss i maj. Mest gick jag dit för att fråga när hon ville ha en beställning, hon bokade in mig på konsultation redan veckan därpå för hon tyckte det var roligt att få vara med från början.

Så det är nog väldigt olika. Kändes dock väldigt kul med en sån engagerad florist som hade egna idéer, jag hade ju inte ens en klänning vid det laget.

• passionsblomman

Nu drar högsäsongen igång för bröllopen och vissa butiker har MÅNGA bröllop. Där kan det vara krav på att man beställer tre månader innan, en butik som bara gör enstaka bröllopsbinderier, kanske tycker det räcker med ett par veckor innan. det är rätt olika. För att vara säker, så fråga den florist du tänkt dig redan nu.

500 för en bukett är för nätt tilltaget i Stockholm åtminstone, även om man binder den som en vanlig, i handen. bara blommorna kan mycket väl gå på över 800. Det beror helt på vad för blommor man ska ha.
    Om du inte väljer mycket billiga blommor och d´ger floristen stor valfihet och helt undviker specialbeställningar, så kommer du knappast under tusenlappen hos någon som jobbar seriöst. (tänk vita löner, moms och skatter)

Det är ingenting konstigt om rosor tex kostar 35 kr st, ska man då ha 30 st i buketten så är ju bara det över tusen kronor. Men priserna skiljer dramatiskt över landet har jag märkt.

Tärnbuketter varierar ju också, allt från enstaka blommor till tio femton rostór, så vad de kostar är ju högst olika. Här på bt ser man ofta uppräkning av bukett , tärnbukett cordsge och dekorationsblommor och så ett pris, men inte vad det egentligen är bruden fått för pengarna.Det säger då väldigt liteom priset egentligen.

• galaxen

Jag var igår och beställde min bukett. Jag gifter mej 13 juni. Dom ville att man beställde ca en månad i förväg men jag tyckte det kändes bra att ha beställt den nu.

Svar på tråden Brudbukett - när ska jag beställa?