• blivande S

Hortensia i juli?

Jag vill gärna ha hortensia i min brudbukett, men nu läste jag att den bara finns i butik fram till maj ungefär. Jag ska gifta mig i början av juli. Är det någon sm bet om man kan beställa hortensia då eller är det för sent?

• Svar på tråden Hortensia i juli?
  • ullis33

Det skall gå att få tag på hortensia då, men inte alla sorter, det finns ju hur mng sorter som helst, hör med floristen som skall göra buketten, hon/han får höra med sin grossist vilka sorter de kan ta hem i juli.
    Annars är högsäsong för hortensia som snitt i Augusti

LYCKA TILL

• passionsblomman

Oja, visst får du tag i det! den har numera blivit en blomma man kan få under större delen av året och under sommaren och hösten är den jättefin. Det är olika när blommor finns som snitt och som krukväxt också , kanske menade de som krukväxt de som sa maj?

• allehanda

Det kan ju inte heller stämma att det bara skulle gå att få tag i den som krukväxt fram till maj.Plantskolor säljer ju även hortensior(samma sorter som blomsterhandeln) och de har ju sitt sortiment en bra bit in på sommaren.(de köper av samma handlare som blomsteraffärerna gör,åtminstone här i södra Skåne)

• passionsblomman

Nä, den har börjat finnas nästan året runt faktiskt, även som krukväxt, så jag vet inte riktigt var maj-gränsen kommer ifrån.

Svar på tråden Hortensia i juli?