• Sundance

Vem planerar en borgerlig vigsel? Brudparet?

Jag undrar lite... När man inte gifter sig i kyrkan och har en präst som följer ett speciellt vigselprogram, vem bestämmer då hur vigseln ska se ut?
    Är det vi (brudparet) som lägger upp det hela då? Bestämmer i vilken ordning allt ska komma och så?

Jag som bara har varit på ett bröllop har lite dålig koll, hur brukar en kyrklig vigsel vara uppbyggd? Hur länge pratar prästen innan första solosången (eller psalmen)? Kan en vigselförrättare vid en borgerlig vigsel prata om annat än bara dra 2-minuters-ramsan? Hur brukar övergångarna till dikter och solosånger se ut? Kan man ha en solosång direkt efter att vigselförrättaren hälsat välkomna eller vad ska han annars säga?

Jag blir lite förvirrad...

• Svar på tråden Vem planerar en borgerlig vigsel? Brudparet?
  • Aleta

Ni planerar själva hur vigseln ska se ut, ha ett förslag klart innan ni träffar vigselförrättaren så att ni kan diskutera kring det.
    Vår vigselförrättare höll ett litet välkomsttal och läste en dikt som vi gav honom.

Vår ceremoni såg ut så här:
    Tornspel
    Ingångsmusik
    Välkomsttal och dikt
    Solosång
    Borgerlig vigselceremoni
    Egna löften
    Ringväxling
    Solosång
    Överlämningar som presenterades av vigselförrättaren. (Vi fick vigselbeviset av honom, maken fick ett henligt släktrecept av mig och jag fick en överraskning av honom i form av egenblåsta glas som vi drack brudskålen i.)
    Ballongsläpp.

Det tog ca 20 minuter.

• Ellie Lo

Hej!

Ja man kan välja att lägga upp det precis som man vill. Det enda som måste finnas med är ju den borgliga vigsel cermonin som finns i två versioner.

Vi funderar på nåt sånt här:

Vigselförrättaren hälsar välkomna
    You raise me up framförs av några vänner till oss
    Under låten kommer vi fram till vigselplatsen
    M2Bs pappa läser en dikt
    Vigselförrättaren pratar en stund om tex kärlek eller om äktenskapet, det är ju borgligt så inget prat om Gud, men kanske om att leva tillsammans eller så...
    Sedan kommer egenskrivna löften
    Den korta versionen av vigselceremonin
    En till dikt
    Vi sjunger en "Everything" tillsammans
    Vigselförrättaren avslutar akten och vi kramas med gästerna för att sedan gå upp till lokalen där brudskål serveras

Typ så.

• Ellie Lo

Hej!

Ja man kan välja att lägga upp det precis som man vill. Det enda som måste finnas med är ju den borgliga vigsel cermonin som finns i två versioner.

Vi funderar på nåt sånt här:

Vigselförrättaren hälsar välkomna
    You raise me up framförs av några vänner till oss
    Under låten kommer vi fram till vigselplatsen
    M2Bs pappa läser en dikt
    Vigselförrättaren pratar en stund om tex kärlek eller om äktenskapet, det är ju borgligt så inget prat om Gud, men kanske om att leva tillsammans eller så...
    Sedan kommer egenskrivna löften
    Den korta versionen av vigselceremonin
    En till dikt
    Vi sjunger en "Everything" tillsammans
    Vigselförrättaren avslutar akten och vi kramas med gästerna för att sedan gå upp till lokalen där brudskål serveras

Typ så.

• Ellie Lo

Varför varför finns inte funktionen att ta bort ett inlägg när datorn buggat sig och postat något två gånger!?? Grrr!!

• Pumpkin

Den funktionen finns, det är bara det att det är moderatorn som måste ta bort det. Anmäl inlägget så ordnar jag det.

Ellie Lo skrev 2009-04-19 15:34:34 följande:
    Varför varför finns inte funktionen att ta bort ett inlägg när datorn buggat sig och postat något två gånger!?? Grrr!!
  • Sundance

Tack snälla för bra tips! Det är så bra att få inspel och inspiration. Hoppas att fler vill berätta hur de planerar sin borgerliga vigsel...

• SweetSun

vi kommer att ha detta upplägget (troligen, om nu vf godkänner)

Ingång
    vf hälsar välkommen och talar om varför vi är där just den dagen o.s.v.
    en text om kärlek
    musik
    dikt
    vf läser ett par texter till
    musik
    löften
    ringväxling
    den obligatoriska biten
    en avslutande text
    vf säger "får jag presentera herr och fr x
    utgång

Mingel och skål

• stugan09

Hur går den borgliga vigseldelen som man måste ha me?? Vill gärna höra både delarna...

• Sundance

Det borgerliga vigselformuläret: (ur SFS 1987:1019)

Enligt Sveriges rikes lag finns det idag två olika varianter på själva vigselceremonin, paret väljer den ritual som tilltalar dem. Den ena tar ungefär två minuter och den andra tar ungefär bara 20 sekunder.
    - Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    - Tar alltså du NN denna NN till din hustru/man och älska henne/honom i nöd och lust?
    Ge varandra handen till bekräftelse på detta.
    (Före handslaget kan man utbyta ring/ringar)
    Jag förklarar er nu för äkta makar. Glöm aldrig det löfte om trohet som ni nu har avlagt. Lev med varandra i inbördes aktning, kärlek och förtroende. Besinna ert ansvar mot kommande släkt. Må endräkt och lycka råda i ert äktenskap och ert hem.

Om mannen och kvinnan särskilt begär det så kan den borgerliga vigselförrättaren använda ett ännu kortare alternativ, där löftet om kärlek "i nöd och lust" har strukits:
    - Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.
    - Tar du NN denna NN till din hustru/man?
    - Jag förklarar er nu för äkta makar.

• Sundance

Måste man SKAKA HAND vid en borgerlig vigsel??? Frågar jag som själv lagt in om hur en borgerlig vigsel går till, haha! Men ändå... Måste man det??? Fy, vad oromantiskt. Kan man inte få kyssa varandras händer i alla fall?

• SweetSun

nä jag vet inte det med att skaka hand, verkar som attd en bite är borta nu, och den var i den långa versionen, vill man ha korta behöver man inte det. Ska kolla med våran vf sen... skaka hand låter som en affärsuppgörelse för mig..

Svar på tråden Vem planerar en borgerlig vigsel? Brudparet?