• Ekobrud1

Kallor i oktober?

Hej!

Jag funderar på att ha en enkel brudbukett med bara kallor. Vi planerar gifta oss i oktober. Är det någon som vet om det är säsong för kallor då och beroende på om det är det eller ej vad de kan kosta?

Undrar också om någon vet om det är säsong för särskild blomma i oktober, dvs om vissa blommor är "billigare" då än andra? Vad man ska satsa på om man vill ha en hyfsat "billig" bukett...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Kallor i oktober?
  • FiaLottaoälsklingen

det är alltid säsong för kallor men priset variarer som alltid, dock ingen tid på året som de är "jättebilliga" direkt.

Tre - fem kallor med lite björngräs (tunna gröna strån) och något grönt blad bakom tex aspedistrablad och band lindade runt stjälkarna är mkt snyggt men enkelt och behöver inte kosta skjortan

har haft en bra bild på en bukett men hittar inte den just nu, ska kolla vidare

de flesta blommro går att få året om nu för tiden och är inte speciellt årstidsbundna

• passionsblomman

Vilken blomma som passar bäst i din bukett och birmest ekonomisk, beror mycket på vad för typ av bukett du vill ha.
    De kompakt bundna "bollar" som är vanliga tex, kan du med fördel byta rosor mot nejlikor och komma ner mycket i pris, då en nejlika sällan kostar ner än 15-20 kr, medan rosor kan gå iväg uppemot 45 kr st om man ska specialbeställa särskilda sorter.

Kallor varierar oerhört i storlek och längd, dvs kvalité, så det finns dgar man kan hitta kallor i butik runt 45 kr st, men det finns jättekallor som kan kosta massor, typ 180 spänn..men det är inte konstigt om de ligger mellan 65-95 kr här i sthlmstrakten. Däremot är ju arbetskostnaden ite så stor på ensådan bukett, så det behöver ändå inte bli så dyrt.

• Ekobrud1

Tack för svar!

När jag tänker bukett med kallor tänker jag mig en "vanlig" bukett, alltså en bunt med kallor som man binder ihop med ett fint band runt skaften, alltså ingen avancerad form. Så det borde ju vara ganska enkelt att binda (=inte superduperdurt). Sen tänker vi gifta oss i Umeåtrakten, vet inte om det påverkar blomsterpriserna...?

Men att byta rosor mot nejlikor är smart. Har sett sådana där nejlikebollar och jag tycker de är kalasfina.
    :)

• passionsblomman

Ja då kan du ju välja nejlikboll och veta att det är ett ekonomiskt val också!
    annars tar du Kallor och som sagt är det mest själva blommorna som kostar.
    jag tror Umeå ligger rätt likt Stockholm i priser pga de himska fraktkostnaderna mna åker på som handlare i det avlånga Sverige.

Ekobrud1 skrev 2009-04-20 22:22:28 följande:
    Tack för svar!När jag tänker bukett med kallor tänker jag mig en "vanlig" bukett, alltså en bunt med kallor som man binder ihop med ett fint band runt skaften, alltså ingen avancerad form. Så det borde ju vara ganska enkelt att binda (=inte superduperdurt). Sen tänker vi gifta oss i Umeåtrakten, vet inte om det påverkar blomsterpriserna...? Men att byta rosor mot nejlikor är smart. Har sett sådana där nejlikebollar och jag tycker de är kalasfina. :)
Svar på tråden Kallor i oktober?