• Lyckliga83

Värdpar?

Vad är värdpar för ngt och vad är deras uppgift?

• Svar på tråden Värdpar?
  • Hemlig2009

I den gamla bemärkelsen var det väl brudens föräldrar om de stod för hela kalaset. Idag kan man nog kalla värdpar de som har hand om kvällen eller så.

Vi kommer köra hårt med vårt "värdpar". De har hand om allt, rubb och stubb. Från OSA och att ta emot i kyrkan till att hålla i välkomstskål och agera toastmasters under middagen. Vet att de även tagit på sig att dra igång svensexa/möhippa.

Hoppas vi kan ge min syster och hennes man något fint sen för all hjälp.

• Superälsklingen

Traditionellt sett är värdparet dom som betalar för kalaset tex brudens föräldrar eller brudparet.

Dock är det en del som säger värdpar istället för toastmaster. Jag och min pojkvän var värdpar på ett bröllop i vintras. Vår uppgift var enligt brudparet att "se till att alla har roligt". Vi planerade vad som skulle hända när, vem som skulle hålla tal när, lite olika aktiviteter för gästerna och sånt.

Det bästa är nog att om ni vill tillfråga någon att vara värdpar eller toastmaster att ni är tydliga med vad ni menar att ni vill att dom ska göra från början så de vet vad de tackar ja till. Även om det är sjukt roligt så är det också väldigt mycket jobb!

du kan läsa lite under bröllopsplanering om de olika rollerna i brudföljet.

• Aleta

Ibland finns det både värdpar och toastmastrar också.
    Då brukar värdparet ha hand om dagen fram till fördrinken då toastmastrarna tar över.
    Ett sätt att göra fler delaktiga och göra uppgifterna mindre betungande antar jag.

Svar på tråden Värdpar?