• fragolina

Placeringskort och presenter

Min M2B är italienare och vi blandar svenska och italienska traditioner i en mysig kompott till bröllopet.

I Italien har man "confetti" på bröllop, det är små vita mandel- eller chokladfyllda dragéer. Vi ska lägga sådana confetti i små påsar och fästa placeringskortet i ett sidenband på dessa påsar och sen lägga en påse vid varje kuvert.

• Svar på tråden Placeringskort och presenter
  • Hemlig2009

Jag har läst om den traditionen och tycker den är jättefin. Dock så hittade jag bara såna mandlar på Calligraphens hemsida och de skulle gå på 720 kr. Lite mycket pengar för mandlar i min smak. Så ni blir det istället 5 st chokladpraliner, lägger hellre lika mycket pengar på dem då det är gott!

Har skrivit bakgrunden i festprogrammet och att det egentligen ska vara just mandlar men att vi istället ger gästerna choklad.

• fragolina

Ja det går ju lika bra med choklad! Fast man behöver ju inte köpa specialdesignade bröllopsmandlar för dyra pengar. Vi har ju fördelen att kunna köpa våra i Italien, där de inte alls är dyra, men hade vi inte haft den möjligheten skulle jag ha gått till vilken mataffär som helst hemma och köpt helt vanliga Anthon Berg-mandlar eller liknande. Finns nog i lösvikt också i godisaffärerna kan jag tänka mig.

Fin idé att skriva om traditionen i programmet, det hade jag inte tänkt på. Kan ju vara kul att veta för de som inte känner till traditionen.

• Hemlig2009

Ja precis, det var så jag tänkte. Jag hittade en liten historia på nätet som jag kopierade rakt av. www.simsalabim-wedding.se/Shop/Index.php

Jo, jag har inte riktigt letat efter alternativ till Calligraphen då jag istället kom på chokladen. Ska nu få en offert från en lokal chokladpralinstillverkare (långt ord). Det hade varit lite kul att kunna skriva det också, att den är lokalt tillverkad alltså.

• fragolina

Åh, tack för tipset!! Jag hade inte sett denna sida tidigare, toppen!!

Svar på tråden Placeringskort och presenter