• fragolina

Bröllopsresa till Maldiverna

Är det någon som ska åka på bröllopsresa till Maldiverna, eller som redan har varit där?

Bilderna man ser är ju helt fantastiska, men hur är människorna, samhället? Är allt uppbyggt kring turismen eller möter man "vanliga" människor i deras vardag också?

Hur är maten?

Nån som har en aning?

• Svar på tråden Bröllopsresa till Maldiverna
  • Fjälbacka 2009

Vi har bokat maldiverna i November 2009 efter mycke efterspaningar. Hoppas på att det blir såååå fantastiskt som jag tror! Finns massa trådar om Maldiverna om du söker.

Vad jag förstår så får inte turister vara mer än kanske över dagen där det bor Maldiver och Maldiver bor inte på turistöarna.
    vi ska till www.kuredu.com och www.komandoo.com

• Hawaiiii

Vi funderar på Maldiverna i oktober/november,men har inte bokat än. Det finns en tjej här på BT som varit där flera gånger... sök på Maldiverna så hittar du henne. Hon verkar ha stenkoll på stället

• Fjälbacka 2009

fru Hä tror jag att du menar :) Jajjamen hon har koll....

• Miss Moneypenny

Vi ska också till Maldiverna och kombinerar det med Malaysia. Vi ska bo på Filitheyo som vi blivit tipsade om av Fru Hä. Hon kan verkligen massor och jag har fått så mycket tips av henne.

• JerryoAnna

Hej på er
    Har varit på Maldiverna två gånger så jag vet hur det är. Ni får gärna fråga hur mycket ni vill. Jag har både varit på ön Kuramathi som ligger i en atoll lite längre ut (5 timmar med speedboat) och Kurumba som ligger lite närmare huvudön Male. Kan säga att jag skulle inte åka tillbaka till Kurumba för det var lite mycket "Kanarieöarna" över det om man jämför med Kuramathi. Det är så himla fint. Maten är väl sådär om man inte tycker om fisk. Det är väldigt dyrt. Tips är att boka helpension eller all-inclusive. Köp med er godis om ni vill ha under er vistelse för det finns bara hotellbutik och där är det verkligen dyrt. Men det är värt pengarna att åka dit bara för att se det. Vattnet är fantastiskt. Ta gärna med dykarskor för det finns stonefish så man kan gå runt obehindrat i vattnet. På hotellöarna är det bara turister, de anställa bor i små skjul, deras familjer bor på andra öar. De får oftast bara åka hem 2 gånger per år. Så förvänta er inte att möta människor i deras vanliga vardag. Vi åkte över till en "vanlig ö" men det var bara sorligt för barnen tiggde pengar och de tror att vi allihop är rika turister som har hur mycket pengar som helst. Ni kommer verkligen få en chans att bara vara för er själva som man inte får någon annanstans. De flesta hotell har nästan så att alla bungalows har en egen strand eller bungalows på pålar så man kan gå ner och bada vid den egna verandan (rekommenderas verkligen, värt det dyrare priset). Det simmar rockor och helt fantastiska fiskar förbi på kvällen om man sitter där ute som man kan se. Många ser haj och delfiner är vanligt. Det är värt att lägga lite mer pengar på boendet för man kopplar mest av. Ni kommer aldrig se något liknande det lovar jag. Om ni undrar över något så får ni gärna skriva till mig, jag älskar resor så det är bara roligt. tunnelseende@hotmail.com

• Meeru

Vi var på Meeru Island (www.meeru.com) i höstas, därav mitt namn (blivande maken friade där). Ön ligger ganska nära Male, där man landar, tog nog ca en timme med speed boat.

Varje ö har bara ett hotell, så det är lika bra att välja all inclusive, vilket vi gjorde. Det var buffé till frukost, lunch och middag, men den var hyfsat varierad och det fanns alltid en hel del olika alternativ att välja mellan. Så jag tyckte att maten var över förväntan. Dessutom ingick alltid dessertbuffé (utom till frukost)!

Vi bodde i Jacuzzi Beach Villa, alltså vid stranden, inte på pålar i vattnet. Framför "hyddan" hade vi lite palmer och sen kom stranden, ca 20 meter från verandan. Sanden var kritvit och vattnet alldeles klart, och fullt av skojiga fiskar. Trots att hotellet var fullbelagt var det ganska glest mellan gästerna på stranden kring hela ön. Så man störs aldrig av några andra hotellgäster.

Vi hade en helt underbar semester, och jag skulle gärna åka tillbaka. Fast i så fall skulle jag nog i och för sig vilja testa någon av de andra öarna. Men jag kan verkligen rekommendera Meeru. Hör gärna av dig om du vill vet mer om ön!

• Hawaiiii

En fråga till er som haft all inclusive: Det verkar finnas flera olika nivåer, vad ingår egentligen? Eller viktigast, ingår vatten, juicer och drinkar? Kan man få sig en god Caipirinha eller Pina Colada? Jag vill ju dricka annat är öl och vin.... Om drinkar inte ingår, vad kostar det ungefär?

Var det något ni skulle ändra på om ni åker igen?

• JerryoAnna

Hej Hawaiiii
    Jag tycker ni ska ta all inclusive. Tar ni bara hel eller halvpension så kommer drickat kosta skjortan. Det är väldigt dyrt med drinkar o dyl. Men har ni all inclusive så kan ni dricka vad ni vill. Jag hade själv halvpension med frukost och middag men det var för lite. Lunchen blev väldigt dyr även om man åt enkelt. Ni kommer få jättemysigt för Maldiverna är speciellt. Men jag hade inte valt att åka till Kuredo. Åk istället till någon av de mindre öarna eller de som ligger längre ut.

• Hawaiiii

Tack för tipsen! Ja, det verkar som om det är AI man ska välja. Har ni åkt med Fritidsresor någon av er?

Svar på tråden Bröllopsresa till Maldiverna