Träna i kyrkan
Vi har bokat kyrka för vigsel men nu undrar jag: Hur långt innan brukar man träffa prästen för genomgång? E de vi som ringer och bokar tid?
Vi har bokat kyrka för vigsel men nu undrar jag: Hur långt innan brukar man träffa prästen för genomgång? E de vi som ringer och bokar tid?
Genongång eller träna i kyrkan?Alla präster "övar" inte med sina brudpar däremot genomgång/kontakt inför vigseln har de flesta.Kolla i prästtråden.
Våran församling bjöd, på våren, in de brudpar som skulle gifta sig under sommaren för genomgång av psalmer, musik mm så man fick en liten idé. Sedan var det en träff med sig egen präst. Vi fick aldrig tillfälle att faktiskt öva, men vet att den möjligheten fanns om man ville.
Vi träffade prästen ca en månad innan bröllopet och bestämde att vi skulle öva i kyrkan tre dagar innan bröllopet.
Vi gifter oss 15/8 och vår präst ringde förra veckan och bokade in en träff med oss 13/5. Vet inte när vi ska öva....
Alla präster "övar" inte. Och egentligen behövs det nog inte, även om jag brukar göra det för att det brukar vara uppskattat och kan tänkas lugna någon liten bröllopsnerv.
Om man gärna vill öva är det nog smart att säga det inför vigselsamtalet, för i så fall kan man lägga det i vigselkyrkan och testa på plats hur det blir.
Regeln är nog annars att det är prästen som hör av sig! Men som sagt, om man vill höras långt innan så kan man ringa när man känner att det är dags.
men vi ska gifta oss den 6 juni och vi har inte hört något än. Jag kanske får ringa och kolla, alla ni andra har ju hört ifrån prästen.
En månad innan är rätt vanligt (och isf ringer h*n vilken dag som helst!), men en del väntar till två veckor innan. Är ni oroliga eller har svårt med tider att träffas så hör av er själva!
Då kan jag ju hålla mig lugn ett tag till =)
Vi gifter oss den 6 juni,men det är min blivande svärfar som viger oss :) Så vi har väl sagt samma vecak där nångång så ska vi öva. Men tror nog bara det är o ringa till pastorsexpeditionen o fråga!