• FelizLane

Blommor till balkongen

Nu kanske det här inte är ett forum för detta, men jag tänker fråga ändå. Eftersom alla här är så trevliga! Är det någon som har någon idé på vad jag kan sätta i mina balkonglådor? Vill inte så frön utan köpa färdiga. Sen så vill jag ha lite blandat.

Tusen kramar!

• Svar på tråden Blommor till balkongen
  • Pitlochry

Sitter faktiskt med samma dilemma. Min kurskompis skulle köpa blommor till sin balkong. Jag "lämnade" av henne utanför en blombutik men såg inte vad hon köpte. Sitter också och funderar på vilka blommor som är bäst att ha, några som kan tåla frost.

• lottis77

Nu när det fortfarande är så kallt på nätterna brukar jag plantera penseér. Jag brukar låta dem stå ute på balkongen från och med den här tiden och det har funkat utmärkt de senaste 10 åren.

• Red Scarlet

Ja penséer klarar sig väl i upp till -5grader eller något sådant, de är tåliga små blommor. Murgröna brukar också hålla bra (min har till och med överlevt vintern i balkonglådan). Annars är jag clueless på blommor! :)

• Pitlochry

Penseér har jag sett på grannbalkongen. Så det blir nog sådana blommor som jag kommer köpa.

• passionsblomman

Än så länge är det Penséer som gäller, nattfrosten är skoningslös mot sommarblommorna och än är det många veckor innan risken är bort för den.
    Efter det, ja då spelar det stor roll:

*vilket läge balkongen har stekande sol? norrläge?

*Hur mycket vill du pyssla?

Det är två av de avgörande faktorerna, och så naturligtvis hur stora lådorna är, vad du gillar för stil ocg vad det får kosta.

• Pumpkin

Själv har jag en stor (12kvm) inglasad balkong i sydostläge där mina blommor stortrivs! Har pelargoner och jordgubbsplantor därute än så länge, och så har jag sått en kruka malva och tre krukor plocksallat. I helgen har jag tänkt så en stor kruka med sommarblandning och sen ska det även köpas in lite kryddväxter och kanske en hibiskus eller någon annan vacker blomma. Lite minirosor ska ut där också, och kanske en "riktig" ros. Slutligen får jag hem tomatplantor i slutet av maj som min mormor drivit upp.

Det är en underbar tid nu

• Champis_Sanna

Tagetes är ju en härlig balkonglådeblomma men lite beroende på vart man bor så kan det ju vara för kallt.

• FelizLane

Ah, det var liet bra tips! Jag har morgonsol till ungefär kl 12 sen försvinner den över till andra sidan. Jag kan nog pyssla en del men inte överdrivet! Men lite varje dag går nog!

• Sobeit

Jag har dille på att ha pelargoner ute i krykor eller balkonglådor. Iår ska jag dock sätta det i urnor tror jag. Sedan funderar jag på att sätta enbart hänglobelia i mina balkonlådor i år. Vi ska sätta upp solskydd på skena så med några högre blommor i lådorna så drabbas de så fort vi har solskyddet. Lobelian brukar klara rätt bra med sol oxå. Inte så mycket pyssel, men vattning varje dag.

Svar på tråden Blommor till balkongen