Nu har jag provbakat lite och hittat ett recept där de blir precis som "riktiga" macaroons!
Här kommer det:
4 dl florsocker
125 g skållad mandel (mald i en mandelkvarn, mixer funkar inte)
1 1/4 dl äggvita, ca 3-4 st
½ dl strösocker
Karamellfärg efter smak, tänk på att färgen bleknar rätt så mycket i ugnen.
Eventuell smaksättning, et violextrakt, blåbärsextrakt eller likande. Man kan också använda blå vallmofrön för att få en fin struktur.
Sikta florsocker i en bunke, tillsätt mandelmjölet.
I en annan bunke: vispa äggvita med strösockret, först på låg hastighet sen på hög. Tillsätt lite av sockret i taget. Det tar ca 5 min att få en bra marängsmet.
Blanda i karamellfärg.
Häll i de torrra ingredienserna i marängen och blanda försiktigt. Smeten kommer att sjunka ihop men det är helt ok!
Spritsa eller klicka ut på bakplåtspapper (teflonpapper är ännu bättre) efter önskad storlek. Kakorna växer enbart åt höjden i ugnen. Låt kakorna vila på plåten ca 30 min för att de inte ska spricka i ugnen.
Baka i nedre delen av ugnen i ca 12 min, de ska vara mjuka i mitten. Dra av bakplåtspappret från plåten till köksbänken direkt när kakorna kommer ut från ugnen. Låt kakorna kallna helt innan man fyller dem.
Jag tycker det blir godas med en smörkräm, smaksatt med tex hallon, viol, citron, etc. Men man kan också göra en kräm på choklad.
Kakorna håller sig ca en vecka. Men fyllning 2-3 dagar. Kakorna utan fllning kan frysas in.
Lycka till!