• Malina Molin

Hur mycket musik kan vi ha under bröllopet?

om solisten sjunger två sånger blir det för mycket om man har en instrumental låt på bröllopet också? Hade tänkt att Solisten skall sjunga Hymne på en bryllopsdag samt av längtan till dig. Skulle gärna vilja att violonisten och pianisten spelade bröllopsdagen (av Åsa jinder)också. Blir det för mycket?

• Svar på tråden Hur mycket musik kan vi ha under bröllopet?
  • MarinaI

Vi har tre solo-sånger och två psalmer. Vigselakten är väldigt kort så det kan aldrig bli för mycket musik (enligt vår präst )

• Peters Ina

Vår solist ska också sjunga tre sånger och utöver det ska vi ha två psalmer.

• ninna778

Så mycket ni vill :) Vi har hyrt in en kör som ska sjunga fyra sånger. Som sagt, vigselakten är kort, och musik kan man aldrig få nog av. Enligt min erfarenhet blir musiken ofta höjdpunkten på vigselceremonin (förutom det vackra brudparet:)

• MrsT2011

Instämmer helt med föregående talare! Bara att kräma på alltså!

• helsingebrud

Förutom inlednings musik
    följt av brudmarsch
    så har vi 4 sångframträdanden
    psalmer har vi inte bestämt ännu,  lutar åt 1 eller 2
    vi avslutar med utgång till brudmarsch

• MrsT2011
    helsingebrud skrev 2011-05-07 13:06:18 följande:
    Förutom inlednings musik
    följt av brudmarsch
    så har vi 4 sångframträdanden
    psalmer har vi inte bestämt ännu,  lutar åt 1 eller 2
    vi avslutar med utgång till brudmarsch
    Man måste ha två psalmer, krav från svenska kyrkan enligt vigselritualet.
  • helsingebrud

oke, det viddte jag inte
    <några förslag på psalmer<??

• GeneralElectric

Vi ska ha:

samlingsmusik (cirka en kvart har vi bett om, alltså en kvart före vigseln, vilket gästerna vet om och ska komma i tid till)
    in- och utmarsch
    tre psalmer
    två sånger med solist

Därutöver har vi bett om orgelspel (två särskida kompositioner) under vittnenas underteckning (som vi har med i ceremonin) och när vi vänder oss om (alltså strax före utmarschen).

Sedan tror jag inte det finns plats för mer, vår ceremoni lär ändå bli en timme exklusive samlingstiden...

• MrsT2011
    helsingebrud skrev 2011-05-08 01:19:37 följande:
    oke, det viddte jag inte
    <några förslag på psalmer<??
    Vi ska ha en bröllopstext till "den blomstertid" som börjar med "På bröllopsdagen ber vi..." Tror att denna fras kan hjälpa dig googla fram hela texten. Dessutom ska vi ha "I denna ljuva sommartid". Den psalmen finns med olika texter, en för varje årstid.

Fler vigselpsalmer:
    - Gud har omsorg om vårt släkte (rekommenderas)
    - Gud se i nåd till dessa två
    - Som klaraste vattuflöden
    - Vi lyfter våra hjärtan
    - Som mannen och kvinnan
    - Välsigna herre, alla dem
    - Gud skapade av jord

Andra populära psalmer:
    - Guds kärlek är som stranden (rekommenderas)
    - En vänlig grönskas rika dräkt
    - Du vet väl om att du är värdefull
    - Härlig är jorden (personligen förknippar jag den med begravningar, men det är såklat en smaksak.)
    - Lova herren, sol och måne
    - Måne och sol
  • CarinRosalie

Man måste inte alls ha två psalmer, däremot är det önskvärt :) Pluggar till präst, och jag har inte stött på att det är ett grundkrav för vigselgudstjänst. Men som sagt, önskvärt. 

• MrsT2011
    CarinRosalie skrev 2011-05-08 10:12:22 följande:
    Man måste inte alls ha två psalmer, däremot är det önskvärt :) Pluggar till präst, och jag har inte stött på att det är ett grundkrav för vigselgudstjänst. Men som sagt, önskvärt. 
    Märkligt, både vår egen vigselpräst och samtliga präster som svarar på frågor här på BT (de är minst fem stycken, kanske ännu fler) har varit rörande överens om att det är två psalmer som gäller, punkt slut.
  • Sebastiána
    MrsT2011 skrev 2011-05-08 10:26:33 följande:
    Märkligt, både vår egen vigselpräst och samtliga präster som svarar på frågor här på BT (de är minst fem stycken, kanske ännu fler) har varit rörande överens om att det är två psalmer som gäller, punkt slut.
    Samma här. Vår vigselpräst var bestämd på den punkten. Nu vill vi ha tre psalmer så för oss är det lugnt.

Om man nu väljer att gifta sig i kyrkan kan jag inte förstå att det skulle innebära något problem att ha med två psalmer i vigselgudstjänsten.
  • MrsT2011
    Sebastiána skrev 2011-05-08 11:06:31 följande:
    Samma här. Vår vigselpräst var bestämd på den punkten. Nu vill vi ha tre psalmer så för oss är det lugnt.

Om man nu väljer att gifta sig i kyrkan kan jag inte förstå att det skulle innebära något problem att ha med två psalmer i vigselgudstjänsten.
    Eller hur, om man inte gillar kravet på två psalmer kan man ju faktiskt gifta sig borgerligt...

Präster som inte kräver två psalmer av "sina" brudpar begår tjänstefel efter vad jag förstått.
  • CarinRosalie

Jag har nu läst Kyrkoordningen,( de dokument som kyrkomötet beslutar och som är det högsta inomkyrkliga dokumentet, och som skall följas) och följande står för äktenskapet; 

23 kap. Vigsel och välsignelsehandlingar (SvKB 2005:4)I
    Inledning
    Genom vigseln förenas två personer i äktenskapet. De lovar att med varandra i livslång trohet dela livetsglädje och sorg. Äktenskap och familj är en grundläggande gemenskapsform i samhället.Vigseln markerar högtiden, glädjen och ansvaret vid övergången till denna gemenskap. Kyrkan vill med Jesus Kristus som förebild visa makarna på den inbördes gemenskapen och det ömsesidiga tjänandets väg,men också på vars och ens behov av egen gudsgemenskap och på familjens öppenhet för alla som behöverdess omtanke. Guds närvaro i äktenskapet ger makarna hjälp att leva med varandra i kärlek och vara ettvittnesbörd för omgivningen.Äktenskapet syftar till att ge stöd åt den inbördes kärleken och troheten mellan två makar samt vara enplats där barn kan tas emot och fostras. Den kärlek som förverkligas i äktenskapet är ett tecken på Gudskärlek. Konstitutivt för ett äktenskap är de ömsesidiga löftena och ett offentligt uttryckt samtycke.I kyrkans vigselgudstjänst ger paret ömsesidigt sina äktenskapslöften offentligt inför Gud, varandra ochförsamlingen eller de vittnen som är närvarande. Båda ska var för sig fritt samtycka till äktenskapet. Gudsammanfogar de båda till ett. Prästen tillkännager att de är äkta makar och Guds välsignelse nedkallas överäktenskapet. De närvarande deltar i förbön och firande och blir påminda om vad en sann och äktagemenskap i äktenskapet innebär.Äktenskap kan även ingås genom borgerlig vigsel eller enligt någon annan ordning. Efter en sådanvigsel kan makarna få del av vår kyrkas förbön och välsignelse.Även det livsförbund som ett registrerat partnerskap utgör syftar till en livslång gemenskap i kärlek ochtrohet. Par som har ingått partnerskap kan få del av kyrkans förbön och välsignelse. (SvKB 2007:4,2009:2)

Vigselgudstjänstens huvudinnehåll1 §

Vigselgudstjänsten ska omfatta makarnas samtycke till äktenskapet, ömsesidiga löften om livslångkärlek och trohet, tillkännagivande att äktenskapet har ingåtts samt kyrkans förbön medvälsignelse.Vigseln ska äga rum inför vittnen.

Vigselförrättare2 § Vigselgudstjänsten ska ledas av den som är behörig att utöva uppdraget som präst i Svenskakyrkan och som har förordnande att vara vigselförrättare. (SvKB 2009:2)Välsignelse över ingånget äktenskap3 § De som har ingått äktenskap genom borgerlig vigsel eller i annan ordning kan i en särskildgudstjänst få del av kyrkans förbön med välsignelse. 

Där står det inget om att det måste vara med psalmer i vigselgudstjänsten, men det rekommenderas definitivt. Så jag kan inte stå bakom att präster begår tjänstefel om de inte kräver två psalmer av brudparen, även om det är rekommenderat som sagt. 

Svar på tråden Hur mycket musik kan vi ha under bröllopet?