• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • nennesjuttioåtta

Tinga
    *bugar mig djupt*
    Tänkte igår på vägen hem vad jag skulle skriva till dig men idag är det poff borta. Det låter så otroligt kämpigt och det är inte alls konstigt att du/ni känner er frustrerade/arga/maktlösa och när det är något som de inte rår för men ilskan vill ju ändå ut, vad gör man???! Boxboll i källaren? Klart att fula ord slinker ur er, tårar sprutar och man bara vill lägga sig ner och sova tills de är 5 år och tjatar om pannkaka. Hoppas du känner att trycket lättar efter att få skriva av dig här i tråden. Din man kanske känner samma behov? Jag hade öppnat Word, skrivit all galla jag kunde komma på med hårda tangenttryckningar, stänga av programmet utan att spara och förhoppningsvis hade det känts lite lättare. Ett tag i alla fall. Jag hoppas innerligt att det snart vänder, och att ni får en fantastisk semester hela familjen!!!

• Tinga

Nenne - vad go' du är! Det hjälper absolut att skriva av sig här i tråden; annars hade jag inte plågat er på det här viset. Jag får en del skrikutbrott emellanåt, och det är ett sätt att få pysa ut lite ilska. För det mesta lyckas jag gå undan innan, så att jag inte vrålar Puff rakt i ansiktet (för det är oftast honom jag blir arg på; Piff kan ju inte hjälpa att han mår dåligt och kräker, men Puff kan tamejfan hjälpa i princip varenda kräkning som kommer ur hans mun, för det är han själv som orsakar dem). Sen gråter jag i makens famn med jämna mellanrum och han tröstar så gott han kan. Dessutom säger jag alla fula ord jag kan komma på (och det är många! Du är en inspirationskälla! ) i mild och len ton till Puff, så att han tror att jag säger snälla saker, men i själva verket får jag vräka ur mig allsköns hemskheter på ett kamouflerat sätt. Sen blir det lite bankande i väggarna och stampande i golvet också.

Det som gör mig så himla ledsen också är ju att i princip all min energi går åt till mat, så att gosa, busa och träna på olika saker blir det i princip ingenting av på dagarna när jag är ensam med dem. På kvällarna orkar man lite mer, när vi kan dela på bördan.

• Tinga

Mrs B - vad ger ni i vällingväg till Malte? Maken har ringt runt till halva Skånes butiker, men alla har helt slut på Enago och det blir inga nya leveranser förrän tidigast i v. 30. Vi vill ju gärna prova att ge Piff mjölkproteinfri kost, men eftersom han bara äter välling är ju utbudet begränsat. Har för mig att du skrivit att ni använder någon typ av majsvälling, men är inte säker.

• muggles

Koko: jag är lite förvånad över att både cicci och Frullan verkar ha missat att man inte ska vänta lika länge med att åka in när man föder tvåan, det har iaf jag hört från olika håll. Ang "snott" namn så tycker jag ni ska välja det namnet om ni verkligen vill - det kan ju hända att grannar flyttar tex...

Tönt: klart du passar in - tycker vi iaf. Vi kommer att sakna dig. Men om du själv inte känner att du passar in så...

Ang kön så önskar vi oss helst en pojke nu. Dels för att vi redan har Moa men också för att släkten är full av kvinnor, både unga och gamla. Skulle väga upp lite att få en pojk. Men jag kommer inte att bli alltför besviken om det blir en tjej, bara det blir friskt. Just nu lutar det åt att vi går på FVP direkt och då kommer jag def att klicka på länken (inte för att förbereda en besvikelse men för att jag är nyfiken).
    Jag kan lite förstå den här önskan om ett speciellt kön. Det finns ju den där boken "Dotter önskas" el vad den heter - den är jättebra!

Snaily: jodå jag hittade en länk om att oregelbunden cykel och spottings inte behöver betyda att man har svårare att bli gravid - och tvärtom. Så det verkar ju stämma

Härligt frullan att du hittat en BRA psykolog och att hon verkar kunna hjälpa dig att nysta i problemet. Det är en jättesvår sits du är i och du får gärna fortsätta skriva om det!

Koko: en kollega på jobbet som har koll på el-prylar säger att Husqvarna och Electrolux är samma innehåll fast med olika skal. Tydligen ska Cylinda ha de mest hållbara lösningarna på de rörliga delarna och håller därför länge. Miele har samma kvalitet som Cylinda tydligen (medan H/E har sämre kvalitet).
    Vi fick välja mellan Electrolux och Electrolux i vår lägenhet så vi valde en lite bättre modell som har timer-inställning. Otroligt bra - man kan ladda en maskin innan man går till jobbet på morgonen och ställa in att den är klar när man kommer hem kl 17!

Tinga: här har du en till som svor åt och inte sa så vackra saker till sin dotter (när hon tex inte sov ordentligt och var extremt gnällig). Jag har också vid ett tillfälle sagt till min man (och det tror jag att jag har skrivit här förut) att jag ångrade att vi skaffat barn. Men nu är vi ju på gång med en till Man FÅR bli arg - det är ju bara för att du bryr dig så mkt om dem! KRAM på dig. Man kan bli så otroligt frustrerad när man kämpar och kämpar och det inte ger utdelning.

• muggles

Nenne: hittade du böjen ngn gång eller? Och vi missade Stora Orgasmnatten - fasen också! El så låg vi lite tidigt för jäklar vad det small till i "pärlan" dagen innan

Förresten - pungsvettsodör!

• muggles

Vickan: nu får du förklara varför du inte skaffar Lergigan - är du självplågare?!

• muggles

Tack för tipset om Schloss B Koko - var riktigt gott! Det har ju hänt en del på den alkofria fronten sedan sist. Hittade även en torr "engelsk" cider, visserligen med överstruken gravid kvinna på (0,5% alkohol) men herregud, det är ju en piss i havet. Den var god!

• _koko_

telis - Jag säger bara: GRILLEN! Inte ömalmstorg och inte korv med bröd, men väl med mos blev det till lunch idag eftersom jag inte kunnat få det ur huvudet sen igår. Trots falukorv till middag?!!! Mmmm, satt fint vill jag lova!

mrs b - Hoppas matshoppingen gick bra! Jag älskar(!) att handla på ica maxi/coop, men det gör ju att mina turer blir alldeles för långa för conny som brukar tröttna halvvägs.

tinga - www.mjolkfri.com/forum_trad/139/sinlac_mjolkfri_valling!/ Kanske kan ge något tips om inte Mrs B kan hjälpa?

muggles - Jag pratade ju till och med med cicci på morgonen när det hade satt igång och tjatade på henne att åka in...
    Tack för tvättmaskins-tips! Jag lutar ju väldigt mycket åt Cylinda eftersom många säger att de är bra, och de är ju klart billigare än Miele. Det jag tycker är viktigt är:
    - Kvalité
    - Energiförbrukning
    - Tvättid
    - Fördröjd start
    - Tvättmängd

Kul att du också gillade schloss b. Undrar om det är samma goda cider som jag köpt som du menar, har dock inte sett någon sån bild på den?! Skrattretande hur som helst, 0,5% ÄR ju alkoholfritt!
    Ja, utbudet är ju enormt nu jämfört med förut, såpass att jag blir irriterad när de INTE har alkoholfri öl på krogen.

nenne - Här är det snustorrt på den fronten för tillfället, så någon orgasmnatt blev det garanterat inte. Inte tillsammans iaf.

snaily - Du tyckte du var ett ufo och jag satt först och tänkte på att jag inte sa ett knyst och sen tyckte jag att jag babblade alldeles för mycket... Herregud vad man ska fåna sig!

BS - Håller tummarna för lyckad kub!

sweet - Så fint skrivet till FruLlan!! Läste det på mobilen och såg först inte vem som skrivit (började mitt i), men jag visste ändå att det var du.

• _koko_

Lägg till !/ på slutet av länken (efter att du klickat på den) så fungerar den.

• nennesjuttioåtta

muggles
    nej, jag hittade ingen böj så jag är på okänt vatten och seglar. Fast det kom en till aladåb för någon dag sen så jag vet inte om detta är den som ska vara för den förra jag såg var inte alls sig lik. Kanske är jag på banan igen?

fistelvårtgård!

Hängpungsskavsår!

Tinga
    tur att jag kan inspirera med något!

Svar på tråden Livets stora och små frågor