• DanKat

Om jag ska byta till mammas gamla efternamn?

Visst får jag bekräftelse när det gått igenom då? Så att vi kan vara helt säkra på att jag heter "rätt" namn när vi gifter oss?

• Svar på tråden Om jag ska byta till mammas gamla efternamn?
  • TinkerBelle

Du får en bekräftelse när det är klart.

Du kommer att behöva ta kopior för att styrka namnbytet hos tex. arbetsgivare, nytt pass osv.
    Kredit/kontokort m.fl. brukar "känna av" då dem får uppdateringar att du bytt namn och sända ut nya kort.
    Glöm inte bort nyttkörkort, måste du också beställa.

• Tooticki
    TinkerBelle skrev 2009-04-28 12:40:56 följande:
    Du får en bekräftelse när det är klart.Du kommer att behöva ta kopior för att styrka namnbytet hos tex. arbetsgivare, nytt pass osv.Kredit/kontokort m.fl. brukar "känna av" då dem får uppdateringar att du bytt namn och sända ut nya kort.Glöm inte bort nyttkörkort, måste du också beställa.
    Jag behövde ej styrka namnbytet hos arbetsgivare eller i skolan, min bank uppdaterade inte så där fick jag meddela själv.
  • DanKat

Vad bra! Tack för extrainfon TinkerBelle!

• DanKat
    Tooticki skrev 2009-04-28 12:42:05 följande:
    Jag behövde ej styrka namnbytet hos arbetsgivare eller i skolan, min bank uppdaterade inte så där fick jag meddela själv.
    Bäst att kolla med alla ställen man kommer på då så får man väl se var man behöver styrka det
  • TinkerBelle

Där ser man för mig var det precis tvärt om.
    Arbetsgivaren fullkomligen vägrade uppdatera innan dem fick papper på det.
    Banken gick av bara farten...
    Samma sak med ICA kortet och H&M.

Tooticki skrev 2009-04-28 12:42:05 följande:
  • TinkerBelle

Har ni redan gjort hindersprövning?
    Vet inte hur kinkigt det är med rätt namn och om ni måste göra om det?

• Hemlig2009

Fast hindersprövningen måste väl gälla för personerna, oavsett vad man heter?

Min sambo har tagit bort en del av hans namn nu inför vår vigsel. Han fick papper hem från Transportstyrelsen (gamla Vägverket) samtidigt som pappret från Skatteverket kom. Jag beställde nya kort till honom (jobbar på bank) då jag vet att våra inte kommer automatiskt även om våra register uppdateras.

• TinkerBelle

Man kan ju tycka att det ska räcka med att det fortfarande är samma person.
    Dessutom så kan man ju identifiera på person nummer, men som sagt vet jag itne hur kinkiga dem är på Skatteverket eller vigselförätaren med för den delen.

Hemlig2009 skrev 2009-04-28 13:13:37 följande:
    Fast hindersprövningen måste väl gälla för personerna, oavsett vad man heter? Min sambo har tagit bort en del av hans namn nu inför vår vigsel. Han fick papper hem från Transportstyrelsen (gamla Vägverket) samtidigt som pappret från Skatteverket kom. Jag beställde nya kort till honom (jobbar på bank) då jag vet att våra inte kommer automatiskt även om våra register uppdateras.
  • Hemlig2009

Vi skickade iaf in hans anmälan om namnändring och hindersprövning samtidigt och det är det "nya" namnet som står på blanketten vi fick tillbaka. De är nog inte så dumma trots allt.

• DanKat
    TinkerBelle skrev 2009-04-28 13:17:37 följande:
    Man kan ju tycka att det ska räcka med att det fortfarande är samma person. Dessutom så kan man ju identifiera på person nummer, men som sagt vet jag itne hur kinkiga dem är på Skatteverket eller vigselförätaren med för den delen.
    Jag frågade en handläggare på skatteverket om det häromdan och hon sa att det inte spelar någon roll, personnumret är ju samma
  • EhjärtarE

När vi ringde till PRV sa de att man måste ansöka om hindersprövning efter att namnbytet gått igenom. Men vi ska byta till ett helt nytt namn, det kanske är skillnad?

• Hemlig2009

Jag hade frågat Skatteverket och inte PRV om den saken.

EhjärtarE skrev 2009-04-28 13:41:25 följande:
    När vi ringde till PRV sa de att man måste ansöka om hindersprövning efter att namnbytet gått igenom. Men vi ska byta till ett helt nytt namn, det kanske är skillnad?
  • TinkerBelle

EhjärtaE - ni tar ett helt nytt namn så det kan vara skillnad, men som sagt det verkar vara olika bud vem man frågar.

Inte helt lätt att göra rätt när det är så många bud. Tror ni gör rätt i och kollar med Skatteverket precis som Hemlig2009 skrev det är ju trotts allt dem som utfärdar hindersprövningen.

Svar på tråden Om jag ska byta till mammas gamla efternamn?