• MiaMariaT

Bjuda arbetskollegor ?

Hur gör man med arbetskollegor? I augusti har jag jobbat ett år på mitt jobb. Ska gifta mig 22 aug. Ska man bjuda några av sina kollegor? Har inte någon som jag umgås med utanför jobbet men har 6 st. som jag sitter i samma rum med som man äter lunch fikar osv. tillsammans. Vi kommer att ha ett ganska stort bröllop. (ca. 100 gäster). Nu har min sambo och jag funderat på det här länge utan att komma någonstans.. Inte någon av mina kollegor har träffat min sambo. Från min sambos jobb kommer vi bjuda några och detta enbart för att jag jobbade på samma jobb som han i åtta år så dessa har blivit vänner till mig...

Hur har ni tänkt / gjort om ni varit i en liknande situation.

Ha det gott!

• Svar på tråden Bjuda arbetskollegor ?
  • b2b09

Jag kommer att bjuda två kollegor från jobbet.
    Jag umgås egentligen inte med dem privat, men jag jobbar så pass tätt med dem så jag vill ändå att de ska komma på mitt bröllop. =)

• b2b09

Har dock jobbat med dem i några fler år än du har....
    Du borde absolut göra som du själv känner.. VILL du bjuda kollegor så skall du göra det, inte för att du känner att du MÅSTE. Lycka till!

• Lady o Lufsen

Vi var också sex stycken, hade jobbat ihop i 20 år samt umgicks en del på fritiden så jag bjöd dom såklart

Håller med om b2b09`s sista rader!

• fragolina

Jag tycker att man gör som man tycker känns rätt. Det finns ju ingen "skyldighet" att bjuda kolleger. Om man umgås privat är det ju trevligt att bjuda dem, men är så inte fallet tycker jag inte att man ska känna sig "tvingad" att bjuda dem för att det förväntas av en. Dessutom om man inte umgås med någon av kollegerna privat kan ju de som inte bli bjudna undra varför bara vissa kolleger blev bjudna.

Vi har gjort så att vi bjuder endast de kolleger/ex kolleger som vi umgås med privat till själva bröllopet (vi gifter oss i Sverige men bor i Belgien och min man kommer från Italien så det är många släktingar och vänner som vill men inte kan komma). Vi kommer senare i höst ha en mottagning hemma för vänner som inte kunde komma på bröllopet, bekanta och kolleger som vi inte bjöd. Men det är inget vi gör av plikt, utan bara för att vi tycker det är roligt att ordna kalas och för att vi tycker det är tråkigt att alla inte har möjlighet att komma till vigseln i Sverige.

• MiaMariaT

Att det ska vara så svårt... Jag pratar ju ganska mycket om bröllopet på jobbet och mina kollegor kommer med råd och tips. Men jag tror det lutar åt att jag inte bjuder någon av dem, fast samtidigt så lutar det lite åt andra hållet... Man tillbringar ju nästan mer tid med dessa jobbarkollegor än vad man gör med vissa av vännerna som är bjudna på bröllopet.. Samtidigt så har vi ju inte jobbat så lång tid tillsammans....
    Åhhh vilken beslutångest jag har.....

Tack för era råd och tips !!!

• fragolina

Om kollegerna är personer som du tycker om men ändå känner dig tveksam till att bjuda dem kan ju en lösning vara att göra som vi, bjuda hem dem på middag efter att ni har gift er. Då får de ju även tillfälle att träffa och lära känna din man. Kanske ni samtidigt kan bjuda hem några kolleger även från din mans jobb så blir det en liten fest endast för kollegerna.

• J D

Vi bjuder också kring 100 och ca 15 av dem är mina klasskompisar (och så deras ev. resp så det blir några till där) som jag gick i samma klass med i 1½ år. Jag gillar dem och vill hålla kontakten även privat så jag/vi bjuder! Inget lätt väl att dra gränsen men man måste ju göra det ngnstans.

Om jag var du hade jag bjudit om det inte fanns ekonomiska eller platsmässiga begränsningar.

• MysanX

Har du ekonomi och plats så tycker jag du ska bjuda dom. Detta är människor du träffar varje dag, dryftar bröllopet med, dom kommer med tips OCH efter bröllopet så träffar du dom varje dag och kanminnas och snacka bröllop låååång tid efter.

• Sofi78

Har bara bjudit in de kollegor som ocksa ar vanner och som vi umgas med privat

• Pannesbrud

Det där e jätte svårt och jag va lite i samma situation. Jag har nåra stycken som jag kommer väldigt bra överens med men som jag inte umgås med privas, sedan är det 4 tjejer som jag umgås med privat också och som jag tycker väldigt bra om, dessa fyra har jag nu bjudit men inte de övriga, trots att jag kanske hade velat men som sagt, gränsen ska dras nånstans och jag är nöjd med mitt beslut.

• Emmy1982

Nej inga kollegor till oss... Dels är jag rätt ny på jobbet, dels är det svårt att inte bjuda alla då känns det som.

Svar på tråden Bjuda arbetskollegor ?