• Zandran

Blommor till brudparet

Jag har en fråga som kanske är lite dum men jag har aldrig varit på ett bröllop tidigare och ska nu gå på ett. Det jag undrar över är om man ger blommor till brudparet tillsammans med presenten och när ger man i så fall blomma och present?

• Svar på tråden Blommor till brudparet
  • NY09

Det kan man såklart göra som man vill men på de bröllop jag har varit så har det varit present som folk har haft med sig. Presenten ger man när man kommer till festen efter bröllopet, antingen direkt till brudparet eller så kan det finnas ett bord som man ställer presenten på.
    Men bara för att förvirra lite så finns det nog lika många sätt att göra på som det finns bröllop
    Lycka till!

• Corona

Man gör så klart som man vill, jag kan tycka att det känns lite "overkill" med blommor eftersom det dels säkert finns en hel del blommor i lokalen redan (åtminstone brudbuketten...), dels åker brudparet kanske på bröllopsresa och då är blommorna vissna när de kommer hem. Skulle personligen hellre satsa på ett fint kort förutom presenten.

• passionsblomman

Är det lite redigt ordnat så finns ett presentbord. Blommor i kombination med presenten är jättefint om man vill det. Både som dekoration på paketet-det ser verkligen lyxigt ut, eller vid sidan av.

jag är ju själv florist och då blir det lite en grej att ta med blomma. Jag har gjort det när det varit pengar som paret önskat tex. Då har jag gjort ett arrangemang i en skål och fäst kuvertet i den så det liksom känts lite fylligare än bara kuvertet.

Annars är det vanligt att gäster som inte kunde komma eller arbetskamrater osv faktiskt budar blommor till festlokalen och de buketterna brukar vara väldigt fina. Jättefint att ha på presentbordet tillexempel.

Så, i blomfrågan gör du precis som du känner för. OM du ger en blomma kan det vara klokt att ge i en skål (arrangemang) eller med vas, för det är inte säkert det finns på platsen.

• Sonja68

När vi gifte oss nu i april fick vi blommor av alla våra ryska vänner (min man är ryss) men inga från de svenska. Där märkte vi en skillnad i traditionerna.
    Själv tycker jag det var jättefint och roligt att få vackra blommor! Vi ställde dem på presentbordet och det blev jättevackert. Vi hade annars inte dekorerat lokalen så mycket (tulpaner i vaser på borden och silverkandelabrar) då det är en gammal herrgård som är väldigt vacker i sig med kakelugnar och vackra möbler. Men presentbordet blev en liten "karamell" med vackra paket och blommor.
    Vi skulle åka iväg på 3 dagar efter bröllopet, men jag ställde blommorna svalt i vår källare och i stora vaser med vatten. Lät cellofanet runt om vara kvar. De var lika fina när vi kom hem! Någon bukett samt brudbuketten tog jag med mig dit vi skulle

• Zandran

Tack så jättemycket för svaren av er alla. Nu blir det lättare att komma fram till vad jag ska göra den dagen jag bestämt vad jag ska ge brudparet.
    Jätte tack till er!

• Lady o Lufsen

Jag har en fråga som kanske är lite dum men jag har aldrig varit på ett bröllop tidigare och ska nu gå på ett. Det jag undrar över är om man ger blommor till brudparet tillsammans med presenten och när ger man i så fall blomma och present?

SVAR:
    Man kan absolut ge brudparet en blomma. Vi fick några snittblommor när vi gifte oss, tillsammans med presenten.
    NÄR man ger blomma och present är olika från bröllop till bröllop....en del har ett presentbord där man då lägger allt, andra har direktöppning paket till paket och man kan då överlämna sin blomma i samband med det.

• 20090725

jag har lär mig att man inte skall ge brudparet blommor då man inte skall överglansa brudbuketten, då det skall vara den folka har fokus på när det gäller blommor!

• Birana

Jag vet en som fick blommor och hon var nästan förbannad över det. Hon kom ihåg det rätt länge och var besviken rätt länge. För det första så har de redan blommor, för det andra vad ska de göra med blommorna? För det tredje vem ska hålla i de? För det fjärde de kommer inte ens hålla tills de kommer hem. Det är en onödig grej som väldigt få skulle uppskatta tror jag. Blomma ger man på födelsedag eller inflyttningsfest.

• Ab fab

Nej man ger inte blommor på bröllop. Är man på lokal har man kanske inte vaser, efter bröllopet åker man juoftast bort så man får inte chans att njuta av dem. Skicka hellre blommorna en vecka före bröllopet

• passionsblomman

Notera att vi florister budar GANSKA många buketter som grattishälsning till brudpar runt om i Sverige! Man ger blommor när man vill till att börja med och vid högtidliga tillfällen förekommer det synnerligen ofta.

Blir man ARG för det, då är det ju något fel på ens upfostran.

Birana skrev 2009-05-01 07:36:08 följande:
    Jag vet en som fick blommor och hon var nästan förbannad över det. Hon kom ihåg det rätt länge och var besviken rätt länge. För det första så har de redan blommor, för det andra vad ska de göra med blommorna? För det tredje vem ska hålla i de? För det fjärde de kommer inte ens hålla tills de kommer hem. Det är en onödig grej som väldigt få skulle uppskatta tror jag. Blomma ger man på födelsedag eller inflyttningsfest.
    [/citat]

Ab fab skrev 2009-05-01 07:38:37 följande:
    [citat]
    Nej man ger inte blommor på bröllop. Är man på lokal har man kanske inte vaser, efter bröllopet åker man juoftast bort så man får inte chans att njuta av dem. Skicka hellre blommorna en vecka före bröllopet
  • Betty Boop augusti2009

Arg för att man får blommor. He he, den personen skulle inte jag vilja fira. Surpuppa. Och ja, håller med, vääldigt dålig uppfostran.
    Jag hade blivit jätteglad för blommor. Blommor är vackra, det tycker väl alla? Eller...nja, nästan alla.

• Sonja68

Som jag skrev ovan så fick vi blommor och blev jätteglada. De som gav blommor hade även lagt pengar och ett vackert kort i kuvert, istället för present. Pengar + blommor, inte alls dum present, både vackert och användbart
    Det är väl alltid kul och känns lyxigt att få blommor! Hur kan man bli arg för det?!
    Ingen behövde hålla i blommorna, som jag skrev i ovan inlägg så fanns det vaser i vår lokal (tur va´?!) så vi ställde blommorna i vaser på presentbordet.

• 20090725

självklart skulle jag inte bli arg om vi fick blommor! tycker bara att det är synd att vi inte kommer att hinna njuta av dem fullt ut, utan det kommer att bli min mamma som får göra det istället eftersom vi skall åka iväg! tror inte man får ta med sig blommor på planet...

tycker det är super fint med blommor å älskar att ge bort det när det är kalas!

• anne på grönkulla

Det är inte kutym att ge blommor till bröllop, av skäl som nämnts ovan - man ska inte överglänsa brudbuketten och paret anses inte ha tid att njuta av dem då man ofta reser bort direkt efter. Men det är heller aldrig FEL att ge blommor och den som blir ARG för att få blommor är verkligen helt fel ute...

• allehanda

Jag får hålla med passionsblomman än en gång, en blomma är aldrig fel och om jag ger bort pengar eller presentkort så har jag alltid en blomma/blombukett som "tillbehör".Jag kan också tycka att presentbordet blir vackert av blommor och olika presenter.
    Förresten det där med att vara på lokal och det inte finns vaser, finns nog inte många lokaler som INTE har vaser. Fråga personalen och de brukar kunna plocka fram en hel arsenal av vaser i olika former och storlekar.

Svar på tråden Blommor till brudparet