• stulle

    bjuda bara familj.....?

    HeJ!
    Jag skulle vilja ha förslag på hur man bjuder in till vigsel, men inte till själva festen.
    Ska bara ha "familjen" på bröllopsmiddag efter kyrkan.
    Men skulle ändå vilja bjuda in vännerna till kyrkan.
    Ska jag skicka en inbjudan till kompisarna?
    Vad tycker ni??

  • Svar på tråden bjuda bara familj.....?
  • Twixiee

    Vi kommer endast att ha med våra familjer på middagen, då vår ekonomi inte tillåter någon större bröllopsfest för alla vi känner. Så de som ska vara med på vigsel och middag har fått inbjudningar, de som vi vill berätta för att vi gifter oss har vi pratat med och sagt att de väldigt gärna får komma och kika på oss i kyrkan.
    Vi tänkte i sommar ha en stor inflyttnings(flyttade till hus i november)/bröllopsfest för alla vänner - grilla, lekar, fart och skoj
    Vi tycker att den lösningen är den bästa för oss just nu.

    Om jag ska vara ärlig så har jag nu i efterhand känt att jag lätt skulle ha kunna ha gift mig i smyg, bara vi två (och vittnen så klart). Har haft stor ångest över detta med vilka man ska bjuda, budgeten och mitt allra störta problem - "Vad ska alla andra tycka? Kommer de bli nöjd? Tänk om det blir fel!"

  • Twixiee

    Usch så depptigt det blev på slutet, men jag att hoppas första delen kanske var till någon hjälp

  • källnatös

    Eller sätt in i tidnngen
    Tex
    Imorgon gifter vi oss i NN kyrka kl 15.00
    Välkomna
    Anders Andersson o Anna Andersson

  • stulle

    Det var en bra idé att prata med dom.

    Men skulle if vilja skicka en inbjudan till dom om själva vigseln.
    Man kanske kan skriva ett inbjudningskort som liknar texten som man brukar sätta in i tidningen.
    Eller?
    Vet varken ut eller in snart.....:)

  • Twixiee

    Om du vill ge dom en inbjudan så gör en, där det står att de får komma på vigseln men ge den till personen i fråga "i handen". Så du kan förtydliga att det bara är vigseln, och inte middagen. Det kan lätt bli missförstånd då de skuttar av glädje för att du ska gifta dig

    En annons i tidningen är också ett alternativ, så kan gamla ex komma och kika i kyrkan hihi

  • stulle

    Ja, det skulle vara kul om alla ex kom, hihihi....
    Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra nu.
    Får nog fundera ett tag till.
    Tack för alla tips!!

  • Corona

    Bra tips med annonsen i tidningen tycker jag, och vännerna kan man ju faktiskt prata med också... Har varit på ett sådant bröllop när min bästa vän gifte sig, de skickade inte ut några inbjudningskort alls men alla kompisarna visste ju förstås om det. Så i kyrkan var vi jättemånga medan de sedan bara hade middag med familjen. Personligen tycker jag att det känns lite konstigt att få ett inbjudningskort till kyrkan som ju är öppen för precis alla, även förbipasserande som råkar slinka in - men jag lägger naturligtvis ingen värdering i det utan säger bara hur jag skulle resonera. Hur ni än gör blir det säkert bra

  • stulle

    Ja jag kanske ska göra så...att ta det med kompisarna munligt.
    Ja så får det bli...
    Tack för hjälpen!

  • grisbjörnen

    Man kan ju också skriva i inbjudan att middag/fest sker med närmsta familjen. Så brukar det ju stå tex vid begravningar och så. Då är det sällan alla som är i kyrkan är välkomna till middagen sen. Och till de som ska vara med på middagen skickar du förstås en vanlig inbjudan till vigsel och middag. Hoppas du förstod vad jag menade. Jag tror ingen tar illa vid sig. De flesta vänner vet ju att man har en begränsad budget.

    ex.
    Du/ni är välkomna att medverka på vår vigsel som sker...

    Middag efter sker med närmsta familjen.

  • hajab

    Tycker själv att det är MER rätt att skicka en inbjudan till bara kyrkan än tvärtom som många gör. Att skicka inbjudan till bara festen är ju att utestänga sina vänner vid vigseln - kyrkan som är öppen för alla.... så gör så, skicka en inbjudan till era vänner som ni vill ska känna sig OK att komma på själva vigseln men inte festen.

    Man skulle ju kanske tom kunna bjuda på lite dricka och snacks utanför kyrkan för lite mingel med de vännerna innan man går vidare till middagen med familjen.

    Har själv lite funderar kring att gör så...

Svar på tråden bjuda bara familj.....?