Hej, jag har varit i Tanzania men inte på bröllopsresa. Hoppas det hjälper lite i alla fall!
Jag vet ju inte vart ni ska eller vad det är för typ av bröllopsresa, bestiga Kilimanjaro, safari i Serengeti eller romantik på Zanzibar? Allt det är möjligt i Tanzania. När jag hör "bröllopsresa till Tanzania" tänker jg utan tvekan på Zanzibar. Zanzibar är enligt mig en mycket bra destination för bröllopsresor. Ön är tillräckligt stor för att ha delats upp i några olika zoner, med olika grader mycket turister. Så kan man välja själv vad man vill ha! Det är också mycket enkelt att ta sig runt om man känner att man hamnat på "fel" sida. Det finns både lokala bussar, taxibilar, olika shuttles osv. Nordöstra delen var mest uppbyggd när jag var där 2004, dit åkte vi inte. Vi bodde på sydöst sidan på Jambiani beach. Vi var där under lågsäsång (ramadan) och var ensamma på stranden som var ca en mil lång. Vi bodde i en enkel bungalow på pålar ovanför vattnet för 20 USD/natten (2004). Vi hade gjort ganska mycket research och jag tror inte att det går att få särskilt mycket billigare boende på Zanzibar. Det enda man kunde göra var att mysa, bada och snorkla. Och även två av dessa aktiviteter var beroende av tidsvattnet. Försök gärna välja en strand med lite mindre kraftigt tidsvatten, så ni slipper å 400 m ut för at ta ett dopp! Vill man ha fler aktiviteter, ex. dykning, får man åka norrut. Där vi var stod hotellen tomma, men det fanns ganska många hotell så jag antar att de fylls upp nån gång. Kan kanske vara värt att boka någonting om ni hittar ett hotell som ni verkligen vill bo på. Stonetown är jättefint och definitivt värt att sova ett par nätter i (beror ju på hur lång resa ni är på, vi stanade i fyra dagar). Jag vet inte om ni har varit i Afrika förrut, men en regel för SubSahara Afrika (inte Sydafrika eller Nordafrika) är att man får lite för mycket pengar. Jämfört med till exempel Thailand där man kan leva som en kung för några hundra. Tanzania är fortfarande ett av de prisvärda länderna i regionen, och är riktigt billigt på sina håll (dvs orter långt ifrån Serengeti, Zanzibar osv).
Om ni ska på safari får ni räkna med minimum 100 USD per person och dag, troligen mer. Det finns mängder med företag som ordnar resor. Vi åkte aldrig dit pga av att vi reste på en för låg budget.
Det finns ju även massa andra platser i Tanzania, ex. Afrikas tre störta sjöar ligger alla delvis i Tanzania. Safari och Zanzibar är dock det klassiska.
Dar es salaam kan jag inte direkt rekommendera för bröllopsresa. Kanske tvingas ni övernatta där någon gång. Mitt budgettips för lyx i Dar är att ta er till Royal Palm (fd. Sheraton hotell). De har en underbar restaurang/bar och pool. Köper ni en öl i baren får ni låna poolen. Har ni råd kan ni så klart sova där också!
Att tänka på: Tanzania är ett stort land och avstånden är långa. Vägar och bussförbindelser kan vara dåliga men det finns tåg mellan de stora städerna. Tåget går ganska långsamt (ex. 48 h mellan Mwanza och Dar es Salaam) men är ett relativt behagligt sätt att resa. Om ni är man och kvinna som åker tänk på att män och kvinnor inte får sitta i samma kupé om ni inte åker första klass. Första klass = betala för en hel kupé. Hyra bil är dyrt. Flyga kan ni göra till till exepel Arusha och Zanzibar. Mellan Dar es Salaam och Zanzibar går det flera båtar om dagen. Ta snabbbåten! Människor talar swahili, inte engelska. Engelska funkar dock bra i Dar es salaam och på Zanzibar och säkert också omkring de större nationalparkerna. Det är också värt att förbereda sig på att Tanzania är ett av världens fattigaste länder, annars kommer det kanske som en chock.
Hotell kan du kolla efter på tex www.zanzibar.net eller Lonely Planets forum. Om du har svårt att hitta information på internet kan jag rekommendera att köpa en guidebok för inspiration och information om hotell m.m. Tänk på att priserna i tex Lonely Planet alltid är lägre än i verkligheten.
Hoppas ni får en fantastisk bröllopsresa! Om du har nån mer direkt fråga lovar jag att försöka svara.