• Småland09

Hindersprövning och namnbyte

Vi har nu ca 3 månader kvar till bröllopet och jag tänkte fixa med hinderprövningen nu snart. Dock så undrar jag över några saker..
    Namnbytet..
    Jag ska byta efternamn och har förstått att jag ska skicka in den blanketten samtidigt. MEN - hur funkar det då.. namnet byts väl inte förrän efter bröllopet eller? För prästen skickar väl in något också eller hur är det?

Vi ska ut på långresa ett par veckor efter bröllopet och tänkte boka i mitt gamla efternamn, och så länge det står samma sak i pass och på biljetten ska det väl inte vara några problem.. ?

• Svar på tråden Hindersprövning och namnbyte
  • källnatös

tycker du ska ringa o höra m resebolaget. vet bara att en kompis hade problem m resan...

• 090619

Så länge det står samma namn på biljetten som i passet är det inte något problem!

• 20090725

men det beror väll på hur lång tid det tar att ändra namnet?

är det såpass lång tid att namnändrigen hinner gå igenom innan ni åker skall du nog (tror jag)åka i ditt nya namn!

men ring till skatte verket å fråga hur lång tid det tar tills namnbytet är egenom! du kan ju alltid skaffa ett provisoriskt pass!

• Stella2009

Jag tycker att du ska boka i ditt gamla namn eftersom ni ska åka så snart efter bröllopet. Det viktigaste är att det är samma namn på biljett och pass.
    Det tar alltid lite tid med namnändring och passbyte etc.

• sommrigt

Har samma bekymmer men ringde och pratade med skatteverket. Det går att be dem att skjuta upp namnbytet ett tag så att det inte blr några bekymmer med pass och dylikt

• Småland09

Ok, så man kan be dem skjuta upp namnbytet när man skickar in pappren?
    Ska jag vänta med att skicka in pappren om namnbyte till veckan innan typ? Och inte skicka in dem nu tillsammans med hinderprövningen?
    Jag har pratat med resebolaget och de säger att så länge det är samma namn på biljetten som i passet så är det lugnt. Oavsett om namnbytet har gått igenom här hemma. Tänkte ta med en kopia på vigselbeviset om det skulle strula ändå.

• älskarlivet

Jag har redan skickat in om namnbytet, men biljetten och passet är i mitt nuvarande namn. Så länge det är det så är det inga problem!

Svar på tråden Hindersprövning och namnbyte