• asfaltsblomman

Tolka inbjudan

Jag håller själv på att planera mitt bröllop och är kanske lite extra känslig, men vad vet jag...

Iveckan fick min sambo en inbjudan på ett annat bröllop. Men vi kan inte riktigt tyda ut om jag är medbjuden. På utsidan står bara hans namn och inne står Härmed är Ni/ Du injuden ....

Hur ska man tolka det? De som skicka´t inbjudan vet ju att vi är sambos och förlovade med känns ändå konstigt att bara anta att även jag är bjuden.

M2B får frga när han svarar, men kan ju också va ett tips till oss som inte skickat inbjudan än. VAR TYDLIGA, så man inte behöver fundera. Speciellt då man skickar förtryckta inbjudningar som går både till singar och par.

Ha en bra kväll

• Svar på tråden Tolka inbjudan
  • Flisa80

Jag skulle nog tolka det som att bara din sambo är bjuden, eftersom bara hans namn stod på kuvertet. Att det står Ni/Du i inbjudan är väl för att de använder samma underlag till alla som de skickar till, oavsett om de är singlar, par eller familjer...

Trist om jag har rätt, att du då inte är bjuden...är man sambo och förlovad så känns det ju som om man borde bjuda med denna då, oavsett om man känner honom/henne eller inte.

• asfaltsblomman

Jag tror som du, men känns konstigt då i i höstas var bjudna på deras 30-års kalas. Får väl se vad som händer

• Vanityfair

Vi gjorde så att vi skrev exempelvis Fam. Andersson & Karlsson om vi bjöd hela familjen eller bara personens namn om vi bara bjöd den personen. Sedan skrev vi "Ni inbjudes att med er närvaro hedra vigselakten mellan..." då "Ni" kan stå för både en eller flera personer!

www.houseandwedding.blogspot.com/

• Vanityfair

Jag glömde säga, är det inte typ regel att om man är förlovad/gift så MÅSTE man bjuda med dennes partner? Är inte det lite som en oskriven regel?

• asfaltsblomman

Känns ju synd att vara otydlig i sin inbjudan. Vill inte planera för muycket om det visar sig att man inte ska va hemma.Ganska enkelt att fixa så att gästerna känner sig säkra

• fragolina

Jag anser att det är en oskriven regel att om man är sambor/förlovade så bjuder man båda eller ingen. Det är rent oförskämt att bara bjuda den ena. Om jag skulle få en otydlig inbjudan skulle jag bara ta för givet att min fästman var bjuden också, även om hans namn inte stod på kuvertet, och om jag sen fick veta att han inte var bjuden skulle jag tacka nej till bröllopet.

• Corona

Håller med övriga, är det fråga om en tillfällig pojk-/flickvän är det en sak men är man i ett stadigt och seriöst förhållande så ska båda bjudas. Något annat är bara pinsamt. Och de vet uppenbarligen om din existens eftersom du träffat dem förut...

• 27juni2009

hade oxå själv blivit tveksam, o faktiskt blivit ledsen/besviken om min sambo men inte jag var bjuden i den situation som ni är i.
    Vi skrev familjen karlsson om de gällde familj, i ett fall bjöd vi en kompis, hennes barn o hennes nya kille, men inte hans barn, har varken träffat killen o då ansåg vi att barnet inte behövde vara välkommet, nu fick vi veta att de barnet vi inte bjudit inte följer med pga åksjuka:-O hallå, han var inte bjuden o vi var tydliga på inbjudan eftersom vi skrev ut namnen på alla bjudna.
    de kan vara svårt m tolkningar ibland....
    Hoppas iallafall att du är bjuden!

• Flisa80
    asfaltsblomman skrev 2009-05-03 18:01:03 följande:
    Jag tror som du, men känns konstigt då i i höstas var bjudna på deras 30-års kalas. Får väl se vad som händer
    Ännu konstigare i så fall. Jag hoppas du är bjuden och de bara inte har tänkt sig för när de adresserat kuvertet.
  • allehanda
    Vanityfair skrev 2009-05-03 18:02:30 följande:
    Jag glömde säga, är det inte typ regel att om man är förlovad/gift så MÅSTE man bjuda med dennes partner? Är inte det lite som en oskriven regel?
    OOHH nu ställde du frågan som kan röra upp himmel och jord härinne på BT.Frågar du mig så har du rätt och jag hade ALDRIG kommit på tanken att bara bjuda en person i ett förhållande men det finns massor som anser att jag har helt fel, att det är vanligt att bara bjuda den man känner mest(min tolkning:då slipper man ju lära känna någon ny intressant person och slipper att vidga sina vyer).Jag hör till kategorin som tackar nej till en fest om min sambo inte skulle vara bjuden vilken anledningen nu skulle vara(som tur är så känner vi inte så många personer som skulle få för sig att bara bjuda en i ett förhållande).En anledning som många brukar anföra är att det är dyrt att bjuda en person som man kanske inte känner, inte vill lära känna osv...
Svar på tråden Tolka inbjudan