• MoonGirl

Frack....

Hej! Min blivande man har valt att ha frack på sig på bröllopet, men vi har valt klädkoden mörk kostym för gästerna. Är det många som gjort som vi har gjort? Eller kommer att välja så?

Om mannen har frack på sig måste best-man också ha frack på sig, eller kan han ha kostym på sig?

Tacksam för svar....

• Svar på tråden Frack....
  • AnCo

Om man ska gå efter etikettsboken ska brudgummen ha samma klädkod som övriga gäster. Nuförtiden är det många brudgummar som väljer att klä sig i en eller två nivåer över övriga gäster. Det kan väl vara förståeligt att brudgummen vill vara lite finare än de andra gästerna.

Varken bestman, marsalk, brudens eller brudgummens föräldrar ska ha någon annan klädstil än övriga gäster. Margareta Ribbing skriver ofa om detta, men hittar ingen bra artikel nu..

Dessutom; ska ni verkligen ha en bestman enligt anglosaxist sed?
    Eller är det kanske marsalken du syftar på?

Mvh

• Lovecats

Vi struntar i etikettsboken och kör på frack för brudgummen och mörk kostym för övriga. På så sätt råder det ingen tvekan om vilka som är brudparet

Vi struntar i marskalk och tärna, men kommer möjligen att ha varsin "nervlugnare" med oss under dagen. De kommer att vara klädda enligt klädkoden.

• Fjosok

KUl att han valt frack! Fracken syns ju mest i akademiska sammanhang annars numer. Kan en man bära upp frack så är det riktigt riktigt snyggt!!

• JustMeAndMyLove

Förlåt att jag kapar tråden nu men vad är skillnaden mellan marskalk och bestman?
    Vi är jättekluvna i hur vi sa göra me ddet där eftersom vi är två tejejr som gifter oss. Bör man ha en varsin tärna? och om det är en man kallas han då tärna för att vi är tjejer? hehe, känns lite skumt :P

• Pizan

En marskalk är väl som en tärna fast en kille. De kallas inte annorlunda för att ni är två tjejer. Ni skulle ju kunna ha en bestwoman ifall ni har nån jättegod vän som ni vill ge den rollen.

Vi kommer varken att ha tärnor eller marskalkar. Har aldrig förstått vitsen med det. Brudnäbbar möjligtvis, de är ju små och söta.

• Pizan

Vet inte om jag gav nån förklaring direkt:

Men marskalken är mannens val av tärna. Tjejen tar alltså din bästis (t ex) som tärna och mannen tar sin bästis som marskalk. Om tjejen har en bästa kompis som är man vet jag inte vad man gör. Knepigt det där!

• Pizan

Nu blev det fel. Hon tar inte din bästis utan sin bästis.

• JustMeAndMyLove

Haha, okej!

Ja vi kanske kommer ha det, vet inte än, beror ju på ifall de vill och vill hjälpa till och så :)

Pizan skrev 2009-05-05 00:36:18 följande:
    Nu blev det fel. Hon tar inte din bästis utan sin bästis.
Svar på tråden Frack....