• Zoria

Indien i augusti?

Jag och min sambo ska gifta oss den 1/8 och efter det vill vi åka på bröllopsresa till Indien under en månad. Dock har vi läst om att det är munsonperiod då... är det någon som har erfarenhet av att resa runt i Indien och som varit där under sommaren?

Tackar för svar :)

Zoria

• Svar på tråden Indien i augusti?
  • Erika10710

Indien är ju välridgt stort, jag har varit i New Delhi i augusti förra året, det var väldigt varmt. Otroligt fuktigt och ca 40 grader.. men det är säkert annorlunda om man är vid någon av kusterna. Indien är underbart i alla fall!!

• Zoria

ahhh, tack för tipset! :) Men tyckte du att man klara av värmen eller blev det för mycket?

• Erika10710

Hej!
    Det var ok ändå, men jag satt mycket i bilar med AC eller i lokaler eller affärer med AC. Men helt klart gick det att vara ute i värmen på marknader och sånt, men inte om man är känslig skulle jag tro. Bered er på att svettas floder :) Man märker inte ens av det, utan det rinner bara! Smart kan vara att dricka vätskeersättning varje dag!

• Linadesign

Den bästa tiden att besöka Indien är mellan oktober till mars. Jag var där augusti till februari för några år sen. Det stämmer att det är monsunperiod i augusti. Men det innebar (där jag var i södra Indien) att det regnade ca en timme om dagen. Då verkigen vräktte det ner och det forsade fram på gatorna. Men övrig tid var det soligt och varmt. Så jag tycker inte det var något större problem. Man får se till att hålla sig inomhus när skurarna kommer. Den varmaste perioden är i april-maj. Där jag var (Bangalore) var det inte så jättevarmt i augusti. 25-30 grader kanske på dagtid.

Har ni bestämt vart ni vill åka? Jag kan rekommendera Kerala på sydvästkusten. men även den gyllene triangeln i norr (Jaipur-Agra-Dehli) är fantastisk. Jag tror att vart man än åker till Indien så är det en otrolig upplevelse.

Svar på tråden Indien i augusti?