• JustMeAndMyLove

Efternamn, kostar det pengar?

M vill nog byta till sin mammas efternamn, hon har sin pappas nu.
    Det här ska väl hon göra innan bröllopet om jag sen ska ta samma efternamn. Är så förbannat less på mitt namn, det har dåligt rykte och ger mig en massa problem när jag ska handla på kredit i vissa affärer och hyra lägenhet :/

Eller byter man samtidigt i samband med bröllopet och hur mycket kostar det ifall namnet finns i släkten?

• Svar på tråden Efternamn, kostar det pengar?
  • JustMeAndMyLove

Okej, bra! Hur lång tid tar det att byta efternamn? För henne alltså innan bröllopet.

Pumpkin skrev 2009-05-04 18:42:53 följande:
    Om hon tar namnet innan ni gifter er så kan du ta namnet gratis efter vigseln.
  • Pumpkin

Tja, ju förr desto bättre (för då har man det ju gjort), men på ett par veckor ska det hinna bli klart i alla fall (om hon inte gör det mitt under högsäsong, då kan det ta längre tid).

• monkay

Så vitt jag vet så byter hon gratis via skatteverket tills sin mors namn. (eftersom hon har anknytning till namnet)Och smartast är ju om hon skickar in sin namnändring redan nu, så det är klart innan bröllopet.

PRV vänder man sig bara till när man byter av andra skäl eller vill hitta på ett helt nytt namn. (och där kostar det 1500:- )

• monkay

haha opps, jag var visst lite slö med att skriva...var inga inlägg alls när jag började

Vi skickade in en namnändring i måndags förra veckan och i söndags så kollade vi på skatteverket och den var genomförd! Snabba ryck med andra ord, mindre än en vecka.

• JustMeAndMyLove

Hehe, tack så mycket!rolig för hennes pappas reaktion.. Hon är den sista som har det efternamnet och är enda barnet.
    Han såg inge glad ut när det kom på tal sist :/

monkay skrev 2009-05-04 18:46:51 följande:
    haha opps, jag var visst lite slö med att skriva...var inga inlägg alls när jag började Vi skickade in en namnändring i måndags förra veckan och i söndags så kollade vi på skatteverket och den var genomförd! Snabba ryck med andra ord, mindre än en vecka.
  • alexandraopatrik

Min sambo ska byta efternamn till sin mammas namn som ogift.
    Men nu är det så att namnet är Wijk och enligt Skatteverket så stavas det Vijk. Så vi måste alltså betala 1500 kr till PRV för att han ska få byta namn. Så ring skatteverket och fråga om det är ett namn som stavas lite annorlunda.

• JustMeAndMyLove

Aha, där ser man! Men berodde det på att hans mamma stavade Vijk? För vi kommer ta smama stavning som Ms mamma har :)

alexandraopatrik skrev 2009-05-04 20:27:29 följande:
    Min sambo ska byta efternamn till sin mammas namn som ogift.Men nu är det så att namnet är Wijk och enligt Skatteverket så stavas det Vijk. Så vi måste alltså betala 1500 kr till PRV för att han ska få byta namn. Så ring skatteverket och fråga om det är ett namn som stavas lite annorlunda.
  • monkay

Tar ni samma stavning så går det via skatteverket och kostar 0 kronor!

Svar på tråden Efternamn, kostar det pengar?