• skuttis77

Blommor till borden

Har en liten fundering på hur tidigt man kan duka boden och dekorera dem med blommor. Vi skall bara ha murgröna som slingrar sig fram på borden och lite varstans skall vi sticka in vita rosor. Hur länge klarar sig murgrönan och rosorna utan vatten? Någon som vet?

• Svar på tråden Blommor till borden
  • missnartfru

undrar med, så jag puffar upp denna...

• passionsblomman

Snitta alla stjälkar och sätt i vatten minst ett dygn innan så det är väl vattendraget på festdagen. Då kan du lägga ut blommorna lösa utan att det ska sloka. Duscha gärna med en blomspruta också så har de lite extra fukt.

• Skruttis 82

Skuttis77: Var köpte du murgrönan? Ska nämligen oxå ha det på borden.

• skuttis77

Har lite tur som har en morbror som har väldigt mycket murgröna på sin tomt som vi kan ta av:)

• Skruttis 82

Ok någon annan som vet var man kan hitta det billgit? Vågar man ta från träd som står vid vägkanten?

Vill helst inte ha plast.

• passionsblomman

De påsar med färdigsnittad murgröna jag är van vid, innehåller 10 meter totalt och butikspris på en sådan borde ligga någonstans mellan 150-225 kr kanske. Det är enklet och smidigt. Bara att släppa ner i en vattenhink.

Om du ska ta i naturen: kolla att det inte är fridlyst där du bor!

• Avalon75
    passionsblomman skrev 2009-05-07 16:52:39 följande:
    De påsar med färdigsnittad murgröna jag är van vid, innehåller 10 meter totalt och butikspris på en sådan borde ligga någonstans mellan 150-225 kr kanske. Det är enklet och smidigt. Bara att släppa ner i en vattenhink.Om du ska ta i naturen: kolla att det inte är fridlyst där du bor!
    Säkert knäpp fråga, men...
    Man tar alltså ur murgrönan ur påsen, stoppar ner murgrönetrasslet i en hink (kallt vatten?) och låter det ligga där en dag eller så?
  • passionsblomman

Inte knäpp fråga alls. Japp, leta rätt på ändarna på stjälkarna och sätt dem i vatten. Behöver inte stoppa ner hela rankorna, det blir bara slabbigt när du ska ta upp dem då.

• Skruttis 82

Ok tack för tipset. Ska kolla vad sådant kostar.

Svar på tråden Blommor till borden