• Lady o Lufsen

Champagnefrukost...

Vi är ett gäng tjejer som regelbundet under året träffas och har en heldag tillsammans, med matlagning, pedikyr, promenad, vin och annat mysigt.

Den vi är hos bjuder på Champagnefrukost- nu är det min tur igen och jag vill ha tips på vad jag kan bjuda på.

Ett stående inslag är ju att frukosten avslutas med chokladdoppade jordgubbar och det kommer jag ju såklart att ha nu igen

Dom gånger vi har varit hos mig så har jag bjudit på snittar- det sitter ju aldrig fel till Champagne men nu skulle jag vilja variera mig...

Tips någon...

• Svar på tråden Champagnefrukost...
  • Lady o Lufsen
    lillalyckan skrev 2009-05-07 16:49:06 följande:
    Sist jag bjöd på snittar så gjorde jag en grej som försvan direkt. Det var lie mindre (så att man kan ta dom i en tugga) färska champinjoner som jag tvättade och sen pillade bort själva foten på så att det blev som ett hål i dom, fyllde upp med ost tex bonjour i nån mumsig smak (hade tacosmak, mycket populärt) och sen in i ugnen! Men jag vet inte om det är "rätt" till champagne visserligen...Vilken kul tradition ni har förresten!Låter urmysigt =)
    Tack för tips!! Jag ska provgöra lite smått i helgen tror jag.

Ja, det är verkligen en mysig tradition som vi inte vill vara utan! Vi samlas hemma hos någon av oss som då bjuder på Champagnefrukost, vi pratar lite skvaller, målar någons tånaglar, hjälps åt att lösa korsord, löser små o stora problem eller vad vi nu vill.
    Förbereder den sena lunchen som alla, utom frukostvärdinnan, har kommit överens och skrammlat ihop till, tillagar, dukar fint och dricker vin...efter det blir det en långpromenad och sen går vi tillbaka och dricker vin med ost, kex och resterna från lunchen för den som vill ha
    Alla splittras vid 19-tiden eller sover över och fortsätter dricka vin
  • Sara W

Något som är fantastiskt gott till champagne är crostinis med getost. Ta ut rundlar av formfranska och stek dem gyllenbruna i riktigt smör. Lägg en skiva getost på och toppa med en jordgubbe skuren som en solfjäder. Gratinera i ugn tills osten nätt och jämnt börjar smälta. Så otroligt gott!

• svårtattvälja

090829 brud skrev 2009-05-07 17:37:59 följande:

En snitt som alltid är god är:Smördeg och så tar du pesto innuti och rullar ihop, sen skär det som kanelbullar och in i ugnen.
    En annan variant på detta som vi tyckte var SUPERGOD är att ta kaviar (Kalles extra rökta) och gräslök som fyllning i smördegssnurrorna. Det blev toppen till lite fruktigare bubbelvin! (Kavla ut smördegen lite så att det inte blir för tjockt i rullen)
  • Lady o Lufsen

Tack snälla ni, nu har jag mycket gott att välja på!!!

• snuttfia

Åh, jag åt suuuuupergoda små västerbottensostpajer med en klick löjrom på till champagne på en fest jag var på. Har tyvärr inget recept, men det var underbart gott! De var i sån storlek att man kunde äta dem i ett par tuggor. Gud, så sugen jag blev nu...

• Lady o Lufsen
    snuttfia skrev 2009-05-07 20:16:24 följande:
    Åh, jag åt suuuuupergoda små västerbottensostpajer med en klick löjrom på till champagne på en fest jag var på. Har tyvärr inget recept, men det var underbart gott! De var i sån storlek att man kunde äta dem i ett par tuggor. Gud, så sugen jag blev nu...
    Har du recept?
  • Lady o Lufsen

Sara W skrev 2009-05-07 18:00:12 följande:

Något som är fantastiskt gott till champagne är crostinis med getost. Ta ut rundlar av formfranska och stek dem gyllenbruna i riktigt smör. Lägg en skiva getost på och toppa med en jordgubbe skuren som en solfjäder. Gratinera i ugn tills osten nätt och jämnt börjar smälta. Så otroligt gott!
    Åh, det låter ju suveränt gott! Tack!
  • snuttfia

Inget recept tyvärr, men googla på västerbottensostpaj på nätet eller kolla arla och gör i små formar. Blir kortare gräddningstid och behövs kanske lite mer pajdeg (dubbel sats?) gissar jag. Och sen en klutt löjrom på. Sorry att jag inte kan vara till mer hjälp, men gott var det! (fast kanske lite pilligt)

• källnatös

Ngt tilltugg som e favorit här, (vet ju inte om det passar till champagne)Är att baconlinda oliver, in o gratinera i ugn, äter dem sen m tandpetare MUMS!!!

• Lady o Lufsen
    snuttfia skrev 2009-05-07 20:50:17 följande:
    Inget recept tyvärr, men googla på västerbottensostpaj på nätet eller kolla arla och gör i små formar. Blir kortare gräddningstid och behövs kanske lite mer pajdeg (dubbel sats?) gissar jag. Och sen en klutt löjrom på. Sorry att jag inte kan vara till mer hjälp, men gott var det! (fast kanske lite pilligt)
    Tack för svar!
  • Fly by night

Jag skulle vilja ha gougères till min morgonchampagne, tack!

(ostpuffar tror jag att de kallas)

Lady o Lufsen skrev 2009-05-07 16:03:16 följande:

...?Känn efter...vad skulle DU vilja bli serverad?
  • Lady o Lufsen

Fly by night skrev 2009-05-07 20:59:35 följande:

Jag skulle vilja ha gougères till min morgonchampagne, tack! (ostpuffar tror jag att de kallas)Lady o Lufsen skrev 2009-05-07 16:03:16 följande:
    Jamen DET får du sååå gärna!!!
    Om du lämnar ett recept så lagar jag och serverar
  • Lady o Lufsen
    novia72 skrev 2009-05-07 21:02:06 följande:
    Baconlindade kastanjer muuums med champis!!! ;)
    Men det låter ju intressant...vart kan jag hitta recept?
  • Fly by night

Men det är ju jag som hänger i mattråden för att jag är urkass på matlagning. Jag köper "puffarna" i Hötorgshallen (visserligen var det några år sedan nu).

Haha! Jag hittade ett recept! Se länk:

www.champagnesabering.com/home.php&aid=115

Lady o Lufsen skrev 2009-05-07 21:02:20 följande:

Jamen DET får du sååå gärna!!!Om du lämnar ett recept så lagar jag och serverar
  • novia72

Lady o Lufsen skrev 2009-05-07 21:04:12 följande:

Men det låter ju intressant...vart kan jag hitta recept?
    Linda in kastanjer på burk i baconet & in i ugnen!! KLART!!!
Svar på tråden Champagnefrukost...