• Mamli

Hjälp, barnvaktsproblem.

Vi ska på bröllop i augusti, min moster skulle passa vår son för barn fick inte vara med.
    Vi träffar min mamma väldigt sällan så min son känner inte igen henne riktigt så därför skulle min moster passa.

Igår var jag hos henne, hon lämnade sonen på soffan, jag sa till henne att han kommer ramla ner och då sätter hon honom bara upp igen, jag fångade honom i luften när han var påväg att ramla ner på stenplattor.

Jag sa till min sambo attd e inte kändes bra, han blev glad att jag sa de då han tänkt samma sak.

Vad fasen ska vi göra?
    hon var den enda som kunde passa honom, vi har sagt att vi ska komma.
    Kan man ringa och berätta hur läget är och fråga om han kan följa med? jag kan sitta på hotellrummet med honom efter vigseln..

• Svar på tråden Hjälp, barnvaktsproblem.
  • Suss o Jonas

Finns det någon möjlighet att din son hinner träffa din mamma lite mer innan bröllopet?
    Finns det ingen bland era vänner som kan passa honom?

• Mamli

jo, men min mamma har en gård att ha hand om. hon är otroligt stressad.

de flesta ska med på bröllopet. så då får jag stanna hemma.

• Suss o Jonas

Så trist...
    Får hitta någon barnvakt att hyra som kan träffa sonen ett antal gånger innan augusti

• Emmy1982

Annonsera efter en duktig barnvakt ni kan "skola in" och ha nytta av fler gånger. Finns många unga tjejer och killar som läser på barnskötarlinjen på gymnasiet etc. Arbetskamrater som har lite äldre barn som vill ha extrajobb?

• roodeberg

Mja, jag förstår din situation, men okänslig som jag är och med risk för att bli väldigt illa omtyckt. Jag vet inte om det är rätt att lägga detta problem på brudparet - att ställas inför en fråga man egentligen vill säga nej på (jag antar att de vill svara nej eftersom de uttryckligen skrivit att de gärna ser era små raringar en annan dag än just denna dag). Risken är att de svarar ja för att inte vara till besvär, men då får de ju inte det där barnfria bröllopet de ville ha.

Återigen, jag är en en okänslig tölp: Men om det gäller ett enda tillfälle - kan ni fråga en granne eller rentav kolla med Hemfrid.se eller vad de där firmorna heter som man kan köpa tjänster av, om ni kan hyra in de? Det är lite av spåret som Mamli här ovan är inne på om jag tolkar det rätt. Kolla lokaltidningen annars. Kollegor brukar alltid känna någon som känner någon som brukar vara barnvakt. Eller, som du skriver, att en av er faktiskt blir hemma och får avstå festen och kyrkan.

• Mamli

har inte direkt lust att en främling ska passa vår son första gången vi åker bort, och inga pengar har vi att betala för de heller.

de enda vi har ska åka med på bröllopet..äh ja vet inte. får väl ringa och tacka nej

• J D

Då kanske det här är ett lämpligt tillfälle att låna ut barnet till svärföräldrarna som hade önskat det vad jag har förstått från en tidigare tråd, eller missförstod jag då?

• Mamli

jo, de är de jag litar mest på..men dom ska med, de är min sambos kusin. så de ska åka, sonens gudmor med.
    annars hade de haft honom utan tvekan.

• wiii

förstår din tanke om att det inte känns bra att lämna sonen hos en främling, men på sidan www.grannar.se finns många duktiga tjejer och killar som gärna hjälper till med barnpassning och annat.
    pris kommer man överens om tillsammans, och iaf när jag blev kontaktad genom den sidan (jag har barnvaktat många gånger därigenom) såg jag det som en självklarhet att utgå ifrån familjens ekonomi (var många ensamstäende) och att träffa dem ett par gånger innan gratis för att de skulle få se vem jag är, och för att barnen skulle hinna vänja sig vid mig.

• Juni2009

Ähh jag tycker ändå du kan lämna sonen hos moster.

Nu vet moster att barnet inte kan sitta bra på soffan så nästa gång sitter hon bredvid barnet.

Låt dom träffa ofta o ensam så moster kan få en bra bild på hur sonen är.
    Som tex behöver mer stöd vid soffa eller behöver extra hjälp vid matbord m.m.

• Sonja68

Har de uttryckligen sagt att barn inte är välkomna under vigselceremonin eller är det bara under festen?

Går det att prata med moster och beskriva din oro, att hon måste vara mer uppmärksam osv.?

• JS76JS

Tycker att ni ska försöka träffa din mamma lite oftare innan bröllopet och så kan hon vara barnvakt till ert barn.

Det kommer nog att gå bra, hon har ju uppfostrat dig?

• JS76JS

Personligen tycker jag inte att ni kan ta med barnet till bröllopet, eftersom det är barnfritt. Om man inte kan skaffa barnvakt stannar man hemma!!! Usch, va hårt det lät.

• Red Scarlet

Om man ska lämna ett litet barn hos någon i över ett dygn (gissar på att det kommer vara et tag eftersom ni ska sova över där på hotellrum?) Och personen i fråga inte ens kan kontrollera att barnet inte ramlar ur soffan under en kort tid man är där och hälsar på...hur ska man kunna förvänta sig att de visar total uppmärksamhet under 24tim?

Vissa människor har bättre hand med barn och förstår ansvaret och den enorma mängd uppmärksamhet som krävs än andra. Visst kan ni prata med mostern men både du och din sambo hade ju magkänslan att det 'inte kändes riktigt bra', då kanske man ska lyssna på det..det är svårt att ändra på människor.

Jag tror också att det är vanskligt att lägga den pressen på brudparet, de vill säkert helst säga nej men kanske inte gör det för att de känner sig elaka då. Men har de sagt att det är barnfritt både i kyrkan/vigseln och på middag/fest? Annars kunde du ju som sagt sitta på hotellrummet med sonen efter vigseln..inte så roligt men då får iaf familjen vara tillsammans. Du kan ju höra försiktigt med dem men förklara att de verkligen får säga nej om de vill..för det är ju så att de flesta som har barn kan ha svårt att hitta barnvakt och om de andra gästerna som inte kunde lämna bort barnet stannar hemma och du får ta med ditt, då blir det ju såklart lite orättvist.

Men om brudparet har vädjat om en helt barnfri dag och du inte vill lämna bort barnet till någon som ni inte känner väl så är nog mitt råd att du får stanna hemma. Det kommer ju fler bröllop, och det var väl på din sambos sida av släkten som bröllopet skulle ske, då kan du ju låta honom åka och så stannar du hemma med sonen.

• Sonja68

Ja, om det inte funkar att prata med moster, låta henne få umgås lite mer med sonen, och kolla in om hon är kompetent eller inte, om din mamma inte har någon möjlighet att frigöra lite tid för barnbarnet, ja då är det nog kört.
    Såklart att ni ska följa magkänslan, om det är första gången ni lämnar bort honom och dessutom över natten så förstår jag att ni inte vill lämna honom till en barnvakt.

Om brudparet sagt att inga barn varken i kyrkan eller på festen så är det väl bara att acceptera. Du får vara hemma.
    Du kommer ändå inte ha kul på det där bröllopet om du ska gå och oroa dig över din son, att moster inte har koll på honom osv. Jag är mamma och lite av ett kontrollfreak, så jag vet hur det är...
    Brudparet förstår säkert om du förklarar problemet och tar inte illa upp för att du inte kan komma. Det måste dom ju har räknat med, att alla inte kan komma, när de satte upp villkoret Barnfritt. ELLER så visar det sig att det inte var så himla dödsviktigt för dem det där med barnfritt i tex. kyrkan, när det väl kommer till kritan, och de säger att du kan ta med honom dit ! Jag skulle i alla fall inte idas fråga dem själv.
    Var du hemma och pussa på din son och känn dig lugn. Det är ändå han som är viktigast och att du inte behöver oroa dig.
    Det är ju ändå bara ett sketet bröllop... Trist, javisst, men det är sånt som händer. Din man får representera er familj istället!
    Kram.

• 090208

Tro mig, brudpar blir inte glada om dom onskat barnfritt och sen blir det inte sa.
    Varst ar det ju att miljoner andra gaster ska tjata och gnalla, sen ar ni med er son och dom som fatt skarpt ner kommer bli helgalna pa brudparet. Bespara dom det...

Men jag tycker ju synd om er saklart som inte alls gnaller for att det ar barnfritt, utan faktiskt pa riktigt har problem med att hitta barnvakt.
    Lycka till!

• MysanX

Går sonen på dagis? Kanske någon förälder där kan passa honom? Så är du med på vigseln och middagen och sen åker hem för att hämta sonen.

• Sonja68
    090208 skrev 2009-05-13 15:57:43 följande:
    Tro mig, brudpar blir inte glada om dom onskat barnfritt och sen blir det inte sa.Varst ar det ju att miljoner andra gaster ska tjata och gnalla, sen ar ni med er son och dom som fatt skarpt ner kommer bli helgalna pa brudparet. Bespara dom det...Men jag tycker ju synd om er saklart som inte alls gnaller for att det ar barnfritt, utan faktiskt pa riktigt har problem med att hitta barnvakt.Lycka till!
    Jo, det är det jag menar. Har de sagt barnfritt så skulle jag inte idas ens fråga om det skulle gå bra att jag tar med barnen. Skulle bespara dem det. Det är bara att gilla läget och acceptera deras önskan. Däremot så KAN det finnas en chans att de SJÄLVA föreslår att sonen kan vara med i kyrkan, OM de nu inte klart angett barnfritt i både kyrka och på fest. Det där vet jag inte, det framgår inte.
  • MysanX

Någon av dina kompisar som inte skall med på bröllopet kankse kan passa.För det var väl på din sambos sida?

• Suss o Jonas

Såg att någon tippsat om förälder du träffar på dagis.
    Kan ju oxå fungera att fråga någon ur personalen du gillar extra mycket.
    Känner en som gjorde det och det hade funkat jättebra...speciellt då barnet redan kände personen så bra.

Svar på tråden Hjälp, barnvaktsproblem.