• wiii

de tre små orden

Jag blev så förvånad innan idag när jag pratade med några vänner. min älskling ringde under tiden, och när vi avslutade sa vi "jag älskar dig" till varandra. Vännerna undrade då överraskat om vi alltid sa så när vi pratat i telefon, som om det vore den konstigaste sak dom hört (dom är också alla i relationer). Det gör vi inte alltid, men ganska så ofta ändå, och ofta hemma också.
    Då var det en av dom som sa att det sa vi bara till varandra de första månaderna, en annan sa att dom kanske sa det till varandra en gång var tredje månad..
    hur är det i era relationer? är det vanligt att man inte säger det så ofta eller råkar det bara vara så bland mina vänner?

• Svar på tråden de tre små orden
  • MV85
    Birana skrev 2009-05-07 21:47:20 följande:
    Håller med om att det inte är lika pirrande om man säger det så ofta och använder det dessutom som en avslutningsfras. Den gången min blivande sa jag älskar dig till mig var det nästan som att vi var barn som skämdes efter det som råkade komma ut. Det var fantastiskt :D Så de tre orden ska inte överanvändas!
    Intressant, för jag som får höra det varje dag o även som avslutningsfras får fortfarande pirr i magen o börjar fånle varje gång han säger eller skriver det till mig...
  • MulleNuh

Vi säger inte det sååå ofta. Och det är mycket bra tycker jag.. Jag tycker inte man ska säga det hela tiden eftersom det då sååå lätt bara blir nåt man säger. För mig är dessa ord otroligt viktiga och starka. Vill att dom förblir så.

När min sambo nu säger det till mig så VET jag att han just då känenr väldigt starka känslor..

• MulleNuh

Ja till mina barn säger jag det VARJE dag...

• Nalle Puh 40

Lady o Lufsen skrev 2009-05-07 20:53:21 följande:

Väldigt individuellt !För egen del så är jag lycklig när min man själv känner att det är dags för ett EXTRA "Jag älskar dig"- hatar när det blir slentrian över uttryck!När jag behöver det som bäst så blir jag lycklig över att höra det...sägs det vid varje telefonsamtal så är det mera en vana och betyder kanske inte samma sak!?Vi avslutar varje samtal med "PUSS PUSS"...men mer av vana än av ordens rätta innebörd...det har till och med blivit en sån vana så att både min man och jag har avslutat samtal med "PUSS PUSS" till HELT FEL personer!!!
    Håller med helt och hållet. På telefon säger vi det aldrig, vet inte varför men tycker det räcker med puss puss...

Jag skulle inte vilja höra det varje dag för då blir det något han bara säger men när jag nu får höra de magiska orden så vet jag att det verkligen kommer från hjärtat och det känns som vi var precis nykära och det fladdrar till i magen
    *ler fånigt för mig själv*
  • Mörk Ängel

Vi säger det ofta! Jag tycker att det är jätteviktigt förutom att visa med handlingar att man älskar någon, att också säga det. Jag tycker inte att det kan bli uttjatat som många andra tycker.

wiii skrev 2009-05-07 17:31:26 följande:
    Jag blev så förvånad innan idag när jag pratade med några vänner. min älskling ringde under tiden, och när vi avslutade sa vi "jag älskar dig" till varandra. Vännerna undrade då överraskat om vi alltid sa så när vi pratat i telefon, som om det vore den konstigaste sak dom hört (dom är också alla i relationer). Det gör vi inte alltid, men ganska så ofta ändå, och ofta hemma också. Då var det en av dom som sa att det sa vi bara till varandra de första månaderna, en annan sa att dom kanske sa det till varandra en gång var tredje månad..hur är det i era relationer? är det vanligt att man inte säger det så ofta eller råkar det bara vara så bland mina vänner?
  • Nalle Puh 40

Jag uppskattar nog faktiskt en riktigt lång och varm kram full av kärlek än ett Jag älskar dig...

• MulleNuh

jag me!

Nalle Puh 40 skrev 2009-05-07 22:09:27 följande:

Jag uppskattar nog faktiskt en riktigt lång och varm kram full av kärlek än ett Jag älskar dig...
  • Jiel o Deps

Vi säger det flera ggr om dagen till varandra. I telefon, när vi ligger i sängen, när någon av oss bara känner den där speciella känslan i magen...

• Villemoa

Vi sa det till varandra första gången efter bara några månader och idag är vi gifta och har ett barn så för oss funkade det bra. Men som du säger, alla är olika och har olika behov.

Birana skrev 2009-05-07 21:44:59 följande:
    Vi säger aldrig att vi älskar varandra och jag saknar inte det och vill inte heller ha det. Varför ska man göra det förstår jag inte. Ord är viktiga men det känns inte seriöst eller naturligt för mig att säga det. Att säga det efter nån månad eller de första månaderna är ju nästan skrattretande i mina öron för man känner ju knappast varandra efter några månader... Vi är alla olika, vissa har behov andra har andra behov.
  • Sesamy

Vi säger det väldigt ofta.
    Oftast utan någon särskild anledning. Mest för att man känner för det. Men alla har sina rutiner och grejer som funkar....

Vi pussas alltid en stund innan vi somnar och innan jag går till jobbet (sambon pluggar på distans hemifrån)... Bara är nära liksom. Vilket känns mycket viktigare än orden i sig, men det ena utesluter ju inte det andra.

Har även kommit överens om att vi ska komma ihåg att verkligen se varandra i ögonen så ofta vi kan... Bara se varandra djupt i ögonen. För det ger speciella känslor.

Det jag försöker säga genom allt mitt svammel är väl... Vi säger det ofta. Det är mysigt. Men inte vitalt. Andra saker är viktigare! För oss! =)

• passionsblomman

Oj vad nyförälskade all alåter...

..nä vi säger det inte jämt eller så ofta...
    däremot har jag varit oehrört noga med att de orden ska vara naturliga för min son både att få höra och han säger det ofta ofta och med sådan värme! Till onom säger jag det jätteofta.

Min sambo kommer från en familj som verkligen är KASS på att verbalisera sina känslor överlag. Det gäller dem hela bunten.

Att han ens SÄGER vad han känner för mig och ger komplimanger osv överhuvudtaget är stort nog för mig, för det är inget han slänger ur sig hur som helst.
    jag har väldigt lätt för ord på alla sätt, men är nog lite "exklusiv" med just de där tre...

• snuttfia

Oj, vad alla är duktiga på att säga de där orden! Vi är nog lite knäppa för vi säger det typ aldrig(kan nog räkna gångerna på ena handen efter 8,5 år)... Känner inget behov av det heller faktiskt. Det känner jag ändå. Däremot är vi väldigt kramiga och pussiga och håller handen och sånt. Vi är dessutom artiga och säger "tack" och "vad snällt" och "vad glad jag blir när du..." och "kan du vara gullig och göra..." och andra liknande saker som är självklara för oss men tydligen inte för alla eftersom vi fått kommentarer på att vi är så "artiga". Men för mig är det ett annat sätt att visa kärlek på, att man uppskattar det den andra gör. Vi avslutar telefonsamtal med puss och ropar innan vi går genom dörren hemifrån "pussevink". Haha, så fånigt det lät. Vi kramas innan vi somnar och närhelst vi går förbi varandra.

Ja, hursomhelst har jag alltid trott att orden är det viktiga, men vet nu att det inte är det utan att man känner att man är älskad och visar att man älskar. Har haft ex som slängt ur sig jag älskar dig för att släta över gräl och annat eller använt orden som vapen för att hålla mig fast. Detta gör mig hemskt besvärad att själv säga orden. Utom åt mina barn som får höra dem både i tid och otid :)

Men såklart blir man lycklig av att höra det :) Och att använda orden varje dag tror jag inte alls nöter ut dem och gör dem till slentrian utan kanske det laddar dem med mer betydelse och kraft. Men allt är ju så personligt vad man lägger för innebörd i saker och ord. Ger man orden kraft så är de kraftfulla för en och det märks ju också tror jag. Lägger man ingen vikt och känsla i dem så låter de innehållslösa.

• Danielaa

Intressant tråd!
    Vi säger väl iaf nån gång dagligen "jag älskar dig" till varandra... Tycker de e viktigt, även om jag vet de så väl å han visar de i handling så vill jag ändå höra de... Min m2b sa de till mig första gången efter ca 3 veckor! Å nu har vi vart tillsammans i strax över 6½ år...

• Kjell Präst

Efter drygt femton år som gifta säger vi det väldigt ofta. Eller, jag säger det väldigt ofta till min fru, hon lite mer sällan till mig.

• Nalle Puh 40

Ja, man måste kramas innan man ska sova och ALDRIG somna osams...

• Jiel o Deps

Många tycker vi verkar väldigt kära just för att vi är så gulliga mot varandra, kramas och pussas och så. Och det är vi ju! Vi pussas och kramas alltid innan en av oss går hemifrån. Håller handen eller "armkrokar" när vi går på stan osv. Jag känner mig väldigt älskad och gör mitt bästa för att att han ska känna det med. Som jag skrev tidigare så säger jag att jag älskar honom rätt ofta, men jag förstår de som inte gör det. Jag älskar ju honom så fruktansvärt mycket att jag hellre visar honom att jag älskar honom än att säga det (även om det blir ofta). "Jag älskar dig" är ju egentligen "bara" tre ord, huvudsaker är ju att man visar det tycker jag.

Svar på tråden de tre små orden