• Peridot

Smakråd färg på blommor

Skulle behöva lite smakråd på färger i brudbuketten bla som passar döttrarnas klänningarna. Har lagt in bild i mitt galleri, klänningarna blir mörkt gröna och jag hade tänkte mig en benvit klänning.
    Tanken var cremefärgade rosor och sedan hade jag gärna velat ha någon färg som bryter av tex lime eller orange, blir något av det för mycket? Bröllopet blir i början av augusti.

• Svar på tråden Smakråd färg på blommor
  • passionsblomman

Var inte rädd att det blir för mycket! Det låter jättevackert med de färgerna mot både din klänning och de gröna!
    Det finns massor av vackra blommor att blanda och bryta av med. Lime kunde tex vara daggkåpa om duu vill ha ett lite mjukt och flugffigt material, eller Orkidéklockor (pahalaenopsisorkide eller cymbidium) om du vill ha en mer elegant blommma. Orange kan du ha exempelvis Freesia eller Crocosmia.

Jag tror vita rosor som exempelvis Denise eller Avalanche, Marussja eller Talea vore underbara ihop med orange Freesia och kanske luktärtor och så Daggkåpa eller Buplerum som grönt.
    Vill du ha något riktigt skirt i lime, så finns ett ljuvligt gräs med vippor i lime som heter fontängräs.

(Andra orange blommor är ju förövrigt Dahlia,Ringblommor och Germini,Liljor, Nejlikor och Rosor ifall du vill ha fler exempel.)

• Peridot

Tack för ditt svar! Känner starkt för lime, har kärat ner mig i limefärgade rosor och prärieklockor......har dock kännt mig lite osäker på hur det fungerar till just den gröna klänningen, den skiftar ju lite i färg.
    Har alltid varit tokig i orkideer men tycker det känns lite som helgerån när de klipps av ... löjligt....
    Orange freesia låter ju annars mycket intressant, hade nog tänkt mig antingen orange eller lime. Vilka svåra val man har här i livet......

Svar på tråden Smakråd färg på blommor