• Flipperkulan

Använda locktång - hur 17 får jag lockar?!?

Jag fick en locktång i present när jag fyllde år. Jag hr provat använda den men håret blir inte lockigt!?

Jag har tjockt, flygigt/frizzigt hår. Plattar det och använder värmeskydd.

Såhär gjorde jag när jag provade. Nytvättat hår, värmeskydd och lite curlsmousse i, torkade torrt med fön, plattade med plattång och provade efter det locktången. Håret lockade sig inte alls! Hur ska jag göra? Vill ju få fina lockar som håller iaf ett par timmar..

Mina frågor:
    Hur ska jag göra, vad ska jag använda för att få stadga i lockarna? När jag lockar håret, ska jag sätta fast toppen stänga locktången och rulla upp håret eller ska man rulla upp håret och stänga den sist?

Vad ska jag använda för hårprodukt för att få fina lockar. Inte burrigt, de får gärna bli lite hårda så det är stadga i dom.

Förvirrande men måste få veta!
    Alla tips är guld värt!

• Svar på tråden Använda locktång - hur 17 får jag lockar?!?
  • Imma

Kan det vara så att locktången inte blir tillräckligt varm? Jag har också tjockt (tungt) hår, men jag har inga problem att få till lockar med min locktång som jag kan ställa in på olika värmenivåer (svalt till skitvarmt )

• MulleNuh

Precis. Sätt fast topparna av håret och stäng fast. Sen rullar du..
    Testa att inte platta det först.

• ÖBRUD

Jag har hört att håret inte skall vara nytvättat. Prova att locka när det är lite "skitigt". Själv har jag köpt papiljotter. Mamma skall provlocka mig lite nästa vecka. Ett annat altenativ som jag överväger är att göra lockarna med platttång. Blir lite fräckare lockar av det. Jag har också tjockt, tungt hår. Återkommer med resultat senare.

• brud27juni

Man ska inte platta håret innan. Jag har själv samma problem. Plattar du det innan har du redan behandlat håret. (jobbar med skönhetsel) Måste du tvätta det så gör det dagen innan och måste du göra det samma dag så föna ist ut håret och sedan använd locktång, i annat fall kan du om du lr en vän är händig använda din plattång att göra lockar med. :) Men som sagt.. använd INGEN plattång innan locktången, dessutom sliter det otroligt på håret.

• brud27juni

Lockar med plattång blir oftast finare än med locktång :)

• Troligen

Platta inte innan, då är det lögn att få lockar, på mitt hår iaf. Lycka till. :)

• Selma2010

Jag har också tjockt yvigt hår och har nu erkänt för mig själv att jag inte längre har rakt hår Locktången är nu min bästa vän!

Jag använder TONI & GUY Soft curl cream och applicerar det i handdukstorkat hår och "trycker upp" håret så det blir lite vågit, BORSTA INTE HÅRET IGEN. Bäst resultat får jag om jag gör detta på morgonen och sen använder locktången då håret självtorkat, vilket iof tar 3-4 timmar för mig så ibland tar jag hårtorken istället.

Som fler har sagt, använd inte platttång innan och kläm fast håret längst ner och rulla upp. Jag brukar variera mängden hår i varje lock för att få det att se mer naturligt ut. Efter tar jag ibland glansserum i handen och drar ut lite där lockarna är för mycket eller så.

• capu

Förlåt TS att jag slänger mig in här, men jag undrar om nån kan tala om för mig hur jag gör lockar med plattången, har försökt men det blir inte alls som jag vill...

• Imma

Sök på tutorials curls with flat iron på youtube, så får du upp massor med filmer på hur man går tillväga. Tror dock att det fungerar bäst om man har en smal plattång.

capu skrev 2009-05-08 10:55:51 följande:
    Förlåt TS att jag slänger mig in här, men jag undrar om nån kan tala om för mig hur jag gör lockar med plattången, har försökt men det blir inte alls som jag vill...
  • rosarosen1

jag har en bred platt tång funkar inte speciellt bra att locka med den, så jag håller med Imma, det är bäst att ha en smal plattång isåfall. Annars funkar det ju bra med en locktång av hög kvalitet.

Svar på tråden Använda locktång - hur 17 får jag lockar?!?