• Jen75

Vad kan man förbereda inför namnbyte?

När man skickat in pappret för namnbyte vad mer kan man göra innan bröllopet? Stod i någon cheklista att man skulle förbereda id-handlingar, men vad kan man göra där? Körkortet kan man väl inte fixa innan? Är de fler saker man kan göra?
    Någon som vet?

• Svar på tråden Vad kan man förbereda inför namnbyte?
  • lillalyckan

Tror inte att man kan förbereda så mycket innan. Man kan väl tex inte ordna med nytt pass å så innan namnbytet är klart? Har fått för mig att man automatiskt får hem körkortspapper när man byter namn men jag kanske har fel...

• Linn74

Ja det får man. Och även banker, har jag för mig, har automatisk uppdatering från personregistret. Passet däremot får man fixa på eget initiativ.

lillalyckan skrev 2009-05-08 20:33:32 följande:
    Tror inte att man kan förbereda så mycket innan. Man kan väl tex inte ordna med nytt pass å så innan namnbytet är klart? Har fått för mig att man automatiskt får hem körkortspapper när man byter namn men jag kanske har fel...
  • ElMac

hej på er, hoppas de är ok att jag lånar tråden?

jag ska byta både efternamn och tilltalsnamn i samband med vigseln. Skickar man in om namnbyte samtidigt som hindersprövningen? Eller blir det tokigt så de byter namnet innan vigseln då? Har skrivit under anledning på efternamnet "Makes efteramn from 090807"

Svar på tråden Vad kan man förbereda inför namnbyte?