• bride 2be

Hela min släkt beter sig riktigt illa just nu. Ingen har anmält sig och snart är tiden ute...... :-(

OBS Långt !
    Det känns rätt trist, hela mitt liv har jag och min syster inte varit så viktiga i min släkt. Vi är de yngsta kusinerna och våra fastera har varit så helt fokuserade på sina barn och de skulle bara ha och ha.

Nu ska jag gifta mig, på min blivande makes sida är vi det första bröllopet sen hans föräldrar gifte sig (ca 19 år sen) på min sida har 2 kusiner gift sig men den sista för 5 år sen så det är ju med ett bra tag sen. Så man kan ju tycka att alla borde tycka det är roligt att få gå på bröllop igen. Men inte då! Vi kommer från två olika landsändar (hälsingland och halland) av olika anledningar så föll valet på hälsingland då vi ska gifta oss. Något som min släkt har haft otroligt svårt att acceptera tydligen. Ibörjan pratade de om att hyra buss tillsammans o åka upp mm.

Men nu är det bara gnäll och surt. Min ena faster hade ringt till min mor och haft en hel lista med "fel" bla varför vi valt en festlokal en min från kyrkan kunde hon inte fatta då det ligger en brevid kyrkan (så hon har letat upp det på nätet!!) då upplyste mamma henne om att den lokalen rymmer bara 50 st och fastern kommenterade bara med att oj ska de verkligen bjuda så många blir inte det för mycket då..... sen kunde farmor verkligen inte få åka med deras bil trots att det finns plats för fastern vill inte ha med henne i sthlm där de tänkt stanna på hemvägen. Sen har det varit en massa som vägrat anmäla sig om vi inte skaffade en buss att transoprtera alla gäster i mellan hotell-kyrka-festlokal-hotell. Att det sen kosta 4500 har de inte tänkt på nu har vi bokat men de kommer få lägga 100 kr för att få åka med per person, det minsta vi kan kräva.

Osa är den 1/6 vi gifter oss den 1/8 så tiden börjar ju rinna iväg. Av 100 har bara 30 hört av sig om att de kommer och 2 om att de inte kan komma (ska få barn 2 v innan så kan jag helt förstå) sen har en vän hört av sig om att de ev inte kan komma pga om de får en hundvakt ?!! Suck de bor på åland men det finns ju faktiskt hund pentionat i stan där vi gifter oss det är ju bara att googla på det så hittar hon nått.

Från min sida är det bara min fam och de vänner uton hon med hunden som tackar ja men inte en ända släkting! Från sambons sida är det familjen, några släktingar men inte så många och några vänner.

Trode nog att det skulle vara i alla fall några flera vid det här laget, men alla kanske är ute i sista minuten? Vad vet jag......

• Svar på tråden Hela min släkt beter sig riktigt illa just nu. Ingen har anmält sig och snart är tiden ute...... :-(
  • Fenixx

jag har också varit lite seg med osa innan en själv började planera för vårat bröllop. men dem innan så har sambon varit bestman så då har det känts självklart att vi kommer.

sen angående din vän på åland med hund. så måste hundar ha eu-pass och vara rabiesvaccinerade för att åka imellan där och sverige. och den vaccineringen tar lång tid och inte alla som tar på sina hundar om man inte reser mycket. dock tycker man ju att någon hundvakt eller annat borde finnas för henne där hemma.

• Västkustbo

Det är jättetråkigt att det är så här men det skall nog ordna sig skall du se. Sätt upp hur ni vill ha de och så får släkten själva dividera om de kan eller inte och lämna svar. Det är inte er sak att ordna med transport och boende för alla så ställ er utanför och slipp gnällåten. Dock får ni räkna med att de kanske blir ett bortfall om det är långt för många, då blir det kostsamt och för många i landet just nu så måste man hålla ner kostnaderna. Även om de inte vill visa att de har de sämre ställt för tillfället.

När min bästa kompis berättade att hon skulle gifta sig så blev jag jätteglad och vi diskuterade och planerade. Sen kom inbjudan och bekräftade tid och datum, som jag redan visste. Det gick ett tag, tror det var dagarna före osa som hon lite snällt frågade om vi hade tänkt komma. Jag blev alldeles ställd! Jag hade faktiskt glömt att svara för det var för mig så självklart att vi skulle komma. Det sa jag ju redan när hon berättade om allt. Missade totalt den formella biten. Hon hade full förståelse, hon trodde att det var så det var, ville bara dubbelkolla eftersom jag inte hade lämnat något formellt svar. Så i sig behöver det innebär något att de inte svarat heller. De kanske är lika snurriga som jag. Det beror sig väl på vad ni har för relation, men ta inte ut sorgen i förskott.

• bride 2be

Att folk inte kommer på grund av avståndet har jag/vi full förståelse för. Det hade vi räknat med, men det är nog ointresset som förvånar mig mest. Och den trista attityden som om att vi valt att ha det i söderhamn bara för att jävlas med dem. Tror det flesta kommer att ringa nu i veckorna.....
    Tycker bara att hundvakt är en märklig anledning att skylla på då hon vetat om att vi ska gifta oss över ett år nu. Hade det varit barnvakt hade jag förstått. Måste ju nått på åland med...

• shakynose

Men jag tycker ändå att det var lite schysst av din kompis att berätta att hon inte kan ge besked förrän hon vet OM det finns en hundvakt! Hon kanske på allvar har jättesvårt att hitta någon just då. Om hon ska åka från Åland till Söderhamn så antar jag att hon måste vara bort i ett par dygn och det är inte alltid helt lätt att hitta någon som kan ta över ens husdjur en hel helg.

• Nina och Rickard

På sätt och vis känner jag igen mig i det du skriver; det var många som missade vårt osa-datum (misstänkte det dock redan innan så vi la osa redan i april, gifter oss också 1/8), många som inte kunde komma pga olika saker, ex U2-konsert, och många släktingar orkar helt enkelt inte ta sig till oss pga avstånd. Nu har även killens bror som för länge sen tackat ja till att vara marskalk sagt att han inte vet om han kan komma pga jobb i Norge vilket gör det dyrt att åka på bröllopet.

Suck, kan man tänka, eller hur? Samtidigt föröker vi tänka att dom som verkligen tar sig på bröllopet den dagen är dom som verkligen kan och VILL, och dom kommer vi vara lyckliga med Så, försök att tänka positivt och låt inte andra människor dra ner dig i depp-skiten!

• jojoånick09

jag tackade först nej till min kusin bröllop då läget var för oss väldigt ostabilt med ekonomin eftersom jag inte hade något jobb osv.. men vi tackade ja 2veckor innan bröllopet och det gick att lösa,vi fick bekosta dit resan själva,vi bodde hos min kusins blivande frus föräldrar vi fick skjuts hem av min kusins mamma alltså min moster.
    och allt var frid och fröjd...
    jag var den ände som kom ifrån min familj vilket dem andra har fått dåligt samvete för nu,de hade gärna velat se vigseln åtminstone i kyrkan mm men nu var det ju försent att ändra sig..
    bara för att min mormor inte kom på sitt barnbarns bröllop skall hon nu komma på mitt och det skall bli himla roligt,hon är den äldsta på bröllopet.
    jag kan förstå många att de inte har varken tid,pengar eller annat men som du säger så kan man iaf försöka...
    hoppas det löser sig med din familj/släkt..
    då vet du ju till nästa gång om det är något "stort" som händer att du inte skall åka dit.. då kan det inte säga något..
    tråkigt ändå att det måste vara så..
    får hoppas att det är som alla andra säger att sista veckan hör de av sig!

• bride 2be

Nu är det några kusiner kvar bara som ska anäla sig plus några vänner på fästmanens sida.

Men höll på att gå i taket när min ena faster ringde!! Fick bita mig hårt i tungan! Hon sa inte ett ord om att det va kul att komma utan sa ja jag och X kommer. Men inte X (min kusin, som bor så han har ung halva vägen att åka mot vad hela min släkt har). Anledingen att kusinen inte kom, jo han ville inte sitta i en bil så länge!! Ok han hade suttit tyst o tjurar som på alla andra fester så saknar inte honom direkt men bara sättet. Min faster sa inte ett ord om att det skulle bli kul utan sa 5-6 ggr att ja det är ju långt kunde ni inte lagt det närmare........! När jag sa att oavsett hade ju en släkt fått åka, säger hon ja men ni bor ju i Södertälje! Ok vist men vi kommer inte bo kvar i södertälje mer än några år till, vi kommer bo kvar i stockholms området men inte här. Och dessutom hade ju ALLA behövt boende här plus att priset hade blivit det dubbla!!! Men det tänker inte de på, var så nära att säga att stanna hemma då om det nu är såååååå besvärligt. Hon hade ju inte äns behövt nämna det om de nu skulle komma. Vad hade hon trott att jag skulle säga/göra? Flytta hela bröllopet så de passa dem?!

Nu vet ju jag att jag inte behöver prioritera den delen av släkten i alla fall. Sambons fam/släkt har i alla fall varit/är mer äkta intresserade av att komma. Sen har de inte haft bröllop på 20 år men de senaste i min fam var för 4-5 år sen.

• passionsblomman

Vänta nu...drar du in pengar till ditt eget bröllop genom att blogga och så länkar du bloggen här? För det är INTE tillåtet att gynna egen verksamhet genom reklam på forumet...

• 20090801

passionsblomman skrev 2009-05-30 14:23:57 följande:
    Vänta nu...drar du in pengar till ditt eget bröllop genom att blogga och så länkar du bloggen här? För det är INTE tillåtet att gynna egen verksamhet genom reklam på forumet...

Vem bloggar här i denna tråden, fattar inte vem du syftar på. Förklara gärna för en som har missat detta i så fall.

• Panzerfaust
    20090801 skrev 2009-05-30 18:54:01 följande:

Vem bloggar här i denna tråden, fattar inte vem du syftar på. Förklara gärna för en som har missat detta i så fall.
    Alla inlägg som har med hennes blogg att göra är raderade.
  • passionsblomman

Ju mindre vi pratar om den medlemmans inlägg desto bättreDe är tackochlov borta nu.

20090801 skrev 2009-05-30 18:54:01 följande:

• Annamilla

Hmm, jag föstår hurr det känns. Min man, som för till fället bor i Skottland, kommer hit till Sverige (ända uppe i Medelpad) med alla familjemedlemmar och vänner från Skottland. De kommer att flyga till Skavsta och sen ta sig vidare med bil upp till Sundsvall.
    Min mans marsalk, och bror, reser ända från Australien för att närvara så han som bor i Norge tycker jag har en dålig ursäkt. Vill man så kan man!

• bride 2be

precis, det blir bara värre o värre. Ska hem i helgen och kommer va trevlig som vanligt men om det kommer någon snorkig komentat vet jag inte om jag lyckad bita mig i tungan och inte säga stanna hemma då om det är jobbigt att åka.

Trist att någon bröt mot reglerna här, men bra ni sa ifrån!

Svar på tråden Hela min släkt beter sig riktigt illa just nu. Ingen har anmält sig och snart är tiden ute...... :-(