• HFia

Nybliven mamma och blivande brud

Har en fantastisk liten dotter på sju månader och ska gifta mig i augusti. Planering och bekymmer blir lite speciella.

Hur mycket kommer man väga?

Hur ska man få till en frisyr, jag har i alla fall tappat väldigt mycket hår under amningen...

Hur planerar vi bröllopsdagen så det funkar med lilltjejen?

Andra som är i samma situation?

• Svar på tråden Nybliven mamma och blivande brud
  • Majas mamma

Kommer du att amma även i augusti? För det känns som om det beror lite på det, hur ni lägger upp dagen.

Min dotter är lite äldre, kommer vara 1,5 i augusti när vi gifter oss, så jag räknar kallt med att hon är hos sin farmor eller mormor under dagen. Sen måste jag skaffa barnvakt till kvällen, vilket blir lite svårare eftersom alla vi känner är med på bröllopet.

När det gäller håret, så rättade mitt hår till sig när jag slutade att amma. Men ska du sätta upp håret borde det väl inte vara några problem, även om håret har lite annan kvalitet när man ammar.

När det gäller vikten, så gick jag upp 5 kilo efter jag slutat amma (som jag nu försöker gå ner igen). Men det är är ju väldigt individuellt. För mig var amningen värsta bantningskuren, men så är det ju inte för alla. Har i alla fall köpt klänning med korsettsnörning, så man kan ju reglera lite.

• mrsholm

Hej!! Ja har precis samma situation... Jag har en son på sex månader och gifter mig i juni. Ja ammar honom fortfarande och han tar inte flaskan!! Trodde självklart att det var lugnt när han är 8 månader att han skulle slutat ammas då. E inte lika säker nu...
    Lillprinsen kommer att vara med under både vigsel och fest. Vi har ju två äldre tjejer som oxå ska va med..jättebra barnvakter=) På natten ska mina svärföräldrar och m2b syster sova i vårt hus med barnen.
    Tror att gästerna har förståelse för att små barn inte alltid sköter sig och att inte allt går precis som man tänkt sig.
    Vikten e ju inte alltid så lätt att råda om. Beror ju självklart på hur mycket man gått upp och hur lätt man har för viktnedgång och självfallet hur mycket man har möjlighet till kosthållning och träning.
    Efter mina första barn rasade allt bort på några månader men nu sitter de kvar lite grand, typiskt bara för att de vankas bröllop!!
    Jag gick upp över 30kilo och har fem kvar att tappa. Gick med i viktklubb på nätet och det funkar kanon. Promenerar massa, minst en timma om dagen med min son i vagnen och då ökar förbränningen.Ammandet har absolut inte funkat som en bantningskur för mej. Är ju hungrig jämt och måste äta för att han ska få näring. Lättare att köra diet om man slutat amma.
    Jag har oxå en klänning med korsettknye i ryggen för att kunna dra åt =D

Mitt hår har jag inga problem med...tjockt som en hästman. Bara bra om lite lossnar;)

Kan tänka mig att det blir bra om du sätter upp håret, då syns det ju inte lika mycket heller om kvalitén är dålig o om du tappat mycke. Annars kan du ju alltid sätta i löshår.

Vet inte om det hjälper dig något men nu har du fått min historia... LYCKA TILL!!

• målerskan

Vi gifter oss om två veckor och då e lilltjejen drygt 10 mån. Jag har slutat amma så den biten e lugnt. Hon och storasyster kommer att vara med när vi viger oss i rådhuset och sen på festen. Senare på kvällen åker min blivande makes far och hans fru hem till vårt hus med tjejerna och sover där medan vi sover på hotell.

Mitt hår har blivit annorlunda nu, mindre lockigt och lite statiskt. Men frissan ska göra en uppsättning så jag är lugnt. Har bra mycket hår kvar att leka med!

Jag väger nu lika mycket som när jag skrev in mig på MVC, men har en dallrig bulle mitt på min lilla kropp, inte så himla snyggt! Efter första barnet gick det ganska fort, men den här gången tar det nog ett års löpning innan det e ok, men som förr blir det aldrig! Klänningen e ganska snäll, smal och fin i ryggen och över putrumpan, så det får kompensera mindre vackra putningar...

• Juni2009

Vi har 3 barn, yngsta blir då ca 5 mån o mormor vill ta hand om barnen så hon tar med "storbarnen" (3,5 år och 20mån) hem när dom blir trötta medan min storasyster (tärna) tar hand om lilla flickan.

Om du ammar eller inte, det ordnar sig ändå.
    Ni kan gå till andra rum om amma barnet om du måste klä av dig mycket.

Samma sak med frisyren, det ordnar sig, tänka på det finns folk som har väldigt tunt hår.

Ang vikten, tänka inte så mycket på det.
    Alla vet att du har varit gravid.
    Så dom kan inte begära att du ska se ut som du var innan du blev med barn.

Men mest av allt: Ha så kul du ni pålanera bröllopet.

Det är 27 dagar kvar för oss.

• carolaj83

vi ska ha bröllop/dop den 26 sep vår minsting som även ska döpas kommer då vara 9 mån och sonen 2,5 år.

vi har tänkt ha "lyx" frukost hemma alla 4, sen kommer hon som gör hår/smink komma hem till oss...sen ska vi förbereda så vi har paj o sallad hemma så de bara är att värma lunchen....sen klär vi på oss alla 4 o åker mot kyrkan...
    väl i kyrkan kommer gudföräldrarna ta hand om dottern och om sonen får för sig att springa iväg rycker farmor ut....

under festen, kvällen, natten och dagen efter kommer farmor/farfar ha sonen och mormor/morfar ha dottern

i festlokalen finns även ett lekrum, där vi hyrt in mina kusinbarn som barnvakter

ang viktnedgång så ska jag träffa sömerska ca 1 vecka innan bröllopet för ev justeringar...o håret hoppas jag att dottern inte förstör förrens efter fotograferingen hihi

Svar på tråden Nybliven mamma och blivande brud