• Ullis 78

bröllopsresa, med eller utan barn?

Har länge planerat att vi ska åke på egen bröllopsresa utan barn. Resan är ej bokan ännu utan vi tänkte ta en sista minuten till prag eller barcelona eller nån annan storstad.Men nu börjar jag få lite tvivel om hur vi ska göra det, visst det är en del pengar och det innebär att vi inte kommer kunna åka på nån resa hela familjen i år, hade planer på thailand i höst, plus att vi egentligen behöver fixa en del hemma så 5 -6 tusen är egenligen mycket pengar. Men bröllopsresa det gör man ju bara en enda gång i livet(förhoppningsvis) Till saken hör oxå att våran yngsta är bara 1,3 månader. Men han ska vara med mormor och farmor så jag tror inte att det kommer var några problem, det är mer vi som tycker att det är jobbigt att lämna honom 3-4 dagar.
    Nån som har nått råd?
    Lycka till alla brudar där ute.

• Svar på tråden bröllopsresa, med eller utan barn?
  • Troligen

När vi åker på bröllopsresa så är våran dotter 1 år och 10 månader. och vi ska vara själva en vecka. Man behöver lite egentid ibland. :)

• Red Scarlet

Jag tror också att era barn blir gladare av att ha föräldrar som är utvilade och kära i varandra än att hela familjen ska få möjlighet att åka på flera resor ihop just det här året. Är det bara några dagar tycker jag absolut att ni ska göra det.

Många pratar mycket om att man inte bör lämna bort små barn...det är klart att ingen VILL lämna bort sina barn. Men barn är tåligare än vad man tror och har ni bra barnvakter som tar hand om dem kommer de inte att sakna något när ni är borta. Det är lätt att få skuldkänslor för att man inte "ska" lämna bort sina barn och att de skulle kunna ta skada av det. Barn har klarat sig i alla tider med ammor och barnflickor, så länge de får kärlek och mamma kommer tillbaka går det ingen nöd på dem. Det är ju bara några dagar och ni kommer att minnas resan för resten av erat liv! Go for it! :)

• Sonja68

Vi har inte varit på nån direkt bröllopsresa men vi försöker varje år, åka iväg på tumanhand en långweekend, tex. tors-sönd utan barnen. De är nu 4 och 6 år. Men på längre resor följer de med, men det kan jag säga att resa med småbarn är ingen semester eller vila... Men det är ändå roligt för man upplever så mycket tillsammans och just att man verkligen får vara tillsammans. Annars jobbar man ju bara och ses endast hemma på kvällarna.
    Min brors fru står jättenära våra barn och därför har det känts tryggt att lämna dem hos dem.

• Sonja68

Glömde säga: OM ni har någon som känner era barn väl och som barnen och ni är trygga med, så råder jag er att åka i väg på tumanhand. En weekend åtminstone, det klarar både ni och barnen sig ifrån varandra. Våra barn hinner inte ens sakna oss på 4 dagar, men alla är ju olika.
    Som PAR behöver man få vara ensamma ibland, det ger näring åt realtionen och man får kraft att vara mamma och pappa tillsammans sedan. RekommenderaS STARKT!

• kärleken förde oss samman

Vi åker bort själva en vecka på bröllopsresa, vår son blir 18 månader..
    Visst kommer det finnas stunder då det känns jobbigt men då får vi trösta varandra. Vi har hela livet framför oss att göra saker tillsammans med honom och ev. framtida syskon, men det här är nog sista chansen att göra något tillsammans.
    Och efter snart 9 år tillsammans så kan det vara välbehövligt med en riktig kärleksresa.
    Lyckliga föräldrar=lyckliga barn

• Vita kallor

Skrev själv en tråd för ett tag sedan och ställde samma fråga :), vi beslutade oss för att åka själva. Vi åker till Kreta och blir borta en vecka. Barnen kommer att vara halva veckan med farmor och andra veckan med morfar. Barnen är inte ledsna över det, de är 8, 6 och 3 år. Tror det är nyttigt för alla att få längta lite efter varann man uppskattar nog varann lite bättre när man inser vad man har och vad man saknar. Sedan är det ju klart att man kanske ska ta hänsyn till barnets/barnens ålder när man åker och om man har en barnvakt som det känner sig trygga med. Jag har ingen ångest nu över att åka det ska bli skönt att få vila upp sig lite och få vuxentid och få prata med varann utan att bli avbruten jämt :)

Klart vi kommer att sakna barnen men vi kommer köpa kontantkort när vi kommer fram så vi kan ringa varje dag.

• JennyoPatrik

Våra barn ska följa med på resan. Jag tycker att det är alldeles för länge att vara borta från dem när de är så små. Vi får åka själva framöver istället,

• Ullis 78

Oj vad många svar, och olika svar. Barnen kommer att vara med Mormor första 2 dagarna sen tar farmor och farfar vid, och de känner barnen hur bra som helst och det är jätte trygga med dem, no problem tror vi. Har rest en del med barnen tidigare och det har varit härlig semester när man haft 1 barn, i dec då minsta var 9 månader var vi till egypten, härligt men oj så trötta vi var efteråt. Så nån lugnt honeymoon blir det ej om kidsen ska med. Lutar åt att vi åker själva 3-4 dagar.
    Tack för alla svar. Lycka till

• ZandraQ

Jag blev så glad när jag frågade min 7 åring om hon blev ledsen att mamma och pappa skulle åka själva. Och hon svara mig -mamma ni behöver lite lugn och ro.
    Då bestämde jag mig vi åker själva när t o m de förstår det!

• agtiwi

För oss är det så att allt vi gör gör vi tillsammans med barnen, så vi kommer åka själva. Självklart kommer vi sakna barnen, men tror det är viktigt att man som föräldrar även får ensamtid med varandra. En gång vartannat år brukar min blivande man och jag ta in på hotell för en natt och då är vi utan barnen, samt brukar vi ca 1 gång/år ha barnvakt för att gå ut och äta på tu man hand. Resa med barnen kommer vi göra ändå, så under bröllopsresan får de faktiskt vara hos farmor.

• JennyoPatrik
    agtiwi skrev 2009-05-15 07:42:35 följande:
    För oss är det så att allt vi gör gör vi tillsammans med barnen, så vi kommer åka själva. Självklart kommer vi sakna barnen, men tror det är viktigt att man som föräldrar även får ensamtid med varandra. En gång vartannat år brukar min blivande man och jag ta in på hotell för en natt och då är vi utan barnen, samt brukar vi ca 1 gång/år ha barnvakt för att gå ut och äta på tu man hand. Resa med barnen kommer vi göra ändå, så under bröllopsresan får de faktiskt vara hos farmor.
    Självklart är det viktigt att vårda sin relation. Det mesta beror ju på hur gamla barnen är tycker jag. Våra är 17 och 5 månader och aldrig i livet att jag kommer att lämna dem än. Vi kan lämna dem till farmor eller morfar när de blir äldre, än så länge har de inget tidsperspektiv och behöver vara med sina föräldrar. Vi har ju valt att skaffa dem och att gifta oss när de är så pass små ch då får vi utgå från det.
  • agtiwi

Självklart får man utgå från hur gamla barnen är, talade mest utifrån vår egen situation!

• BirgitochCarl

Vi åkte med bara lilltjejen, som var då 4 månader. De "stora" barnen som var 2, 7 och 8 fick stanna hemma. Resan var jätteviktigt för oss för att kunna prata, prata, prata och smälta allt som hade hänt på bara några timmar. Det är så många intryck efter bröllopet! Det viktiga var inte att resa bort tillsammans eller åka på semester med familjen, det viktiga var att få tid tillsammans som par och kunna prata.

Svar på tråden bröllopsresa, med eller utan barn?