• isop

Han vägrar att gifta sig...

Jag har aldrig varit intresserad av att gifta mig, mina föräldrar är inte gifta och det verkade tidigare inte finnas någon anledning. Nu för tiden är man inte mer eller mindre låst om man är gift, skaffar barn eller allt vad man kan göra. Har man ett förhållande är man "låst". Är man sambo flyttar man isär, är man gift kan man skilja sig. Barnen är ju mer "bindande" i så fall.

Efter nio år tillsammans ska vi nu gifta oss. Först var min sambo emot, men det visade sig efterhand att det var för att han var rädd att tvingas byta efternamn, han var rädd att det skulle ta slut om vi gifte oss (statistiken), och allt vad det nu kan ha varit. Det finns många psykologiska spärrar kring giftermål.

Vi ska gifta oss av juridiska skäl, för att ärva varandra även om vi får barn (vi har hus tillsammans). Hade det inte varit för detta hade vi nog inte gift oss, det känns inte nödvändigt på något sätt i dagens samhälle. Men nu ska vi gifta oss och det ska bli roligt :)

Varför är det viktigt för dig att gifta dig? Är det viktigare för dig att gifta dig med någon än att vara tillsammans med din nuvarande kille? Om det inte är livsavgörande för dig hade jag låtit det bero, men tagit upp aspekten att man ärver varandra om man är gifta och har barn, annars ärver barnen om den ene avlider. En praktisk fördel, helt enkelt.

Svar på tråden Han vägrar att gifta sig...