Inlägg från: FiffigaJag |Visa alla inlägg
  • FiffigaJag

Han vägrar att gifta sig...

Jag och min sambo lever ihop sedan 4 år. Vi trivs jättebra ihop och har mycket gemensamt. Det är bara en sak som gnager...
    Jag berättade tidigt i förhållandet att jag ville gifta mig och få barn när båda känner sig redo. Detta blev han däremot inte så förtjust i då han avskydde barn och allt vad bröllop heter. Jag tänkte som så att vi var unga och att det löser sig under åren tills det är dags helt enkelt!
    Nu är han inte negativ till barn men däremot vill han aldrig gifta sig. Han tycker inte att det är hans "stil" och han vill göra nya saker hela tiden, vilket han skulle känna sig låst ifrån om han skulle gifta sig.
    Eftersom vi nu är förlovade sedan ett år så har jag frågat varför han gick med på det om han inte vill gifta sig. Han svarar då att det var för min skull och för att slippa höra mig tjata om det.
    Jag älskar honom men mår dåligt eftersom han omedvetet sårar mig. Att han förlovade sig för att slippa tjat känns som att det är mitt fel. Jag vill ju inte tvinga honom till något. Jag undrar bara om det lönt att vänta på honom? Kommer han någonsin att ändra sig?

• Svar på tråden Han vägrar att gifta sig...
  • FiffigaJag

Jag undrar också hur man kan bli mer låst av ett äktenskap. Jag har sagt till honom att jag finns vid hans sida som en maka som stöttar honom i det han gör när vi är gifta och att jag gärna delar detta med honom. Men han tycker ändå inte att han är tillräckligt fri.

Hans mor- och farföräldrar är/har varit varandra trogna hela livet. Den ena sidan är även starkt troende kristna, vilket gjort att min sambo avskyr allt som har med religion att göra. Hans föräldrar är dock nyligen skilda.

Anledningarna till att jag vill gifta mig är många. Min familj är inte religiös men det har ändå blivit så att man gift sig innan man skaffar barn. Min generation är väl ett undantag, mina syskon har barn med olika. Jag vill ha barn med EN man och tycker bara att det verkar jobbigt med halvsyskon och plastföräldrar, bara bråk. Åtminstone bland mina syskon.
    Jag ser äktenskap som en trygghet för barnen och familjelivet. Man hör ihop, man har samma namn. Man är en familj...

• FiffigaJag

Ni har alla skrivit svar som hjälpt mig på olika sätt i det här. Det värmer! :)

Jag kan vänta på honom ett litet tag, jag älskar ju honom. Visar det sig att han inte ändrar sig så får jag väl handla därefter. Han blir ju också säkert sårad av att veta att jag vill men inte han, därför vore det kanske bäst för båda att gå skilda vägar i så fall...

Svar på tråden Han vägrar att gifta sig...